Lars-Henrik Olsen: Mikä eläin? : Eläinten jäljet ja elintavat

Mikä eläin? luo varsin kattavan katsauksen Suomen luonnossa eläviin nisäkkäisiin. Kirja sopii erinomaisesti otettavaksi mukaan luontoretkelle, sillä sen avulla on helppo tunnistaa eläinten luontoon jättämiä jälkiä. Mukana ovat muun muassa tassunjäljet, ulosteet, hampaanjälkiä, kalloja, ruokailupaikkoja ja paljon muuta.

Kirjassa on myös panostettu kuviin, ja sekä valo-, että piirroskuvien avulla pientenkin lasten on helppo innostua kirjasta. Meidän perheessämme Mikä eläin? -kirja otettiinkin ilolla vastaan, ja olemme ehtineet tutkailla jo monet eläinten jäljet kirjan opastuksella. 4-vuotiaaseen erityisesti kuvat eri eläinten ulosteista tekivät lähtemättömän vaikutuksen.

Vaikka kirja painottuu nisäkkäisiin, mukana on myös lintujen ja hyönteisten luontoon jättämiä merkkejä. Eläimet ja niiden elintavat on esitelty tiiviisti ja selkeästi, ja kirjaa on suhteellisen pienen koon vuoksi helppo kantaa mukana retkillä. Varsinkin tällaiselle luontoharrastajalle, jonka biologian tunneista on jo aikaa, kirja tarjoaa asiantuntevan, värikkään ja innostavan tietopaketin Suomen luonnossa elävistä nisäkkäistä ja niiden elintavoista.

Salla P.