David Corfield ja Darian Leader: Miksi ihmiset sairastuvat?

Tämä kirja esittää otsikossaan oikein hyvän kysymyksen. Valitettavasti kysymykseen ei vastata sellaisella populaaritieteellisellä tasolla, jota olisin ehkä itse odottanut. Vaan ei se mitään, sillä kirjassa käsitellään aihetta sittenkin varsin kiinnostavalla tavalla.

Kirja on kritiikkiä länsimaista lääketiedettä kohtaan, erityisesti ajatusta, jonka mukaan ihmisruumis on koneisto, jonka osia erikoistuneet asiantuntijat huoltavat. Leader ja Corfield — psykoanalyytikko ja filosofi — vaativat ihmisen kohtaamista kokonaisuutena ja potilaan kuuntelemista. Nythän tämä rooli terveydenhuollossa jää usein erilaisten vaihtoehtohoitojen tehtäväksi.

Tähän vaatimukseen monen potilaan on tietysti helppo yhtyä. Leader ja Corfield ovat kaivaneet esiin runsaasti erilaista aineistoa ja paljon tapauskertomuksia, jotka valottavat asiaa. Aineiston valossa vaikuttaa selvältä, että sairastuminen on kiinni paljon muustakin kuin ulkopuolisten taudinaiheuttajien läsnäolosta, mutta miten ihmismieli sitten vaikuttaa fyysisten oireiden taustalla, onkin sitten mutkikkaampi kysymys.

Melko raskasta luettavaa kirja kuitenkin on, varsinkin paikoitellen psykoanalyyttistä termistöä tulee aika raskaalla kädellä. Teksti on muutenkin melkoista pötköä putkeen ja sen lukeminen vaatii siis jonkin verran kiinnostusta aiheeseen. Raskaudestaan huolimatta kirja on kiinnostava ja kysymyksiä herättävä.