Pasi Heikura: Mistä puhumme kun puhumme jostain

Alivaltiosihteeristä tuttu Pasi Heikura on tehnyt myös toista radio-ohjelmaa. Aristoteleen kantapää -ohjelma on vienyt kuulijat retkille kielenkäytön maailmaan. Jokaisessa jaksossa keskitytään yhteen aihepiiriin, jonka asiantuntija on haastateltavana.

Mistä puhumme kun puhumme jostain – Aristoteleen kantapään tutkimuksia -kirjaan on koottu 53 jaksoa, jotka käsittelevät mitä erilaisempia asioita. Aihepiirejä ovat vieraat kielet, urheilu, populaarikulttuuri, rakkaus, avaruus, kirjallisuus, musiikki, taiteet, Kalevala, merkkijärjestelmät, numerot, suomen kieli, nimet, politiikka ja vitsit.

Kirja käsittelee siis hyvin monenlaisia asioita, eikä kaikki tietysti kiinnosta jokaista lukijaa yhtä paljon. Tästä kirjosta luulisi kuitenkin löytyvän jokaiselle lukijalle jotain mielenkiintoista, jos vain on minkäänlaista mielenkiintoa suomen kieltä ja sen käyttötapoja kohtaan. Itse koin useita miellyttäviä ahaa-elämyksiä kirjan parissa.