Bente Presterud: Modernit norjalaiset villapaidat

Modernit norjalaiset villapaidat

Neulominen ja muut käsityöt ovat nyt todella muodissa. Jopa Yhdysvaltojen entisen presidentin puoliso Michelle Obama on kertonut muistelmissaan, miten paljon neulominen on auttanut häntä kriisien keskellä. Myös Bente Presterud vahvistaa tämän kirjansa esipuheessa:

”Käsitöiden hyvistä vaikutuksista puhutaan ja kirjoitetaan paljon: neulomisenkin sanotaan tekevän hyvää näköaistille, kohentavan yöunia ja koordinaatiokykyä, alentavan stressiä ja ehkäisevän dementiaa, lievittävän kipua ja masennusta, edistävän luovuutta ja kasvattavan itseluottamusta.”

Tästä käsityöharrastusten maailmasta voisi puhua enemmänkin, mutta mennäänpä itse kirjaan. Olin ehkä hiukan ennakkoluuloinen sitä kohtaan aluksi, koska sekä islantilais- että norjalaisneuleista on ilmestynyt viime vuosina useita kirjoja, ja mietin, mitä uutta tämä teos voisi tarjota. Mutta olihan siinä sekä uutta että vanhaa, perinteistä ja varsinkin modernia, kuten kirjan nimi jo lupasikin.

Varsinaisia malleja kirjassa on 25, ja lisäksi mukana on hauskoja arkistojen aarteita, eli siis neulemalleja lähimenneisyydestä, ja niiden kuvatkin tuovat jo leyhähdyksen menneiltä vuosikymmeniltä. Myös näihin vanhoihin neuleisiin löytyvät ohjeet. Mutta sitten ne varsinaiset mallit: mukana ei ole pelkästään villapaitoja, vaan myös takkeja, molempia sekä miehille että naisille. Lisäksi lopussa on muutamia asusteiden ohjeita.

Suurin osa ohjeista on kirjoneuleisia, kuten norjalaistöiltä voikin odottaa, mutta myös jokunen yksivärinen ja raidallinen malli on päässyt kirjaan; ehkä se antaa sitten kirjalle sen modernin leiman. Keskeisimmäksi tuntuvat kuitenkin nousevan erilaiset kaarrokeneuleet, kuinkas muuten. Värit niissä ovat oikein kauniita, samoin kuviot. Norjalaisneuleiden kokoelmaa ei myöskään voisi kuvitella ilman kokonaan kirjoneuleisia ja steekattuja eli suljettuna neuleena tehtyjä ja sitten auki leikattuja villatakkeja, ja sellaiset löytyvätkin sekä naisille että miehille.

Täytyy sanoa, että ihan kaikki neuleet eivät oikein sopineet minun silmääni, mutta se kertonee enemmän omasta rajoittuneisuudestani kuin itse kirjasta. Makuja on niin monia. Plussaa kirja saa siitä, että ohjeita oli sekä ohuemmille että paksummille langoille, ja erityisesti ohjeiden alussa olevista yhteenvedoista. Niissä oli lyhyesti kerrottu työn keskeiset periaatteet, joista neuloja voi sitten arvioida, haluaako ryhtyä juuri tällaisen neuleen tekoon. Kaikki ohjeet oli toteutettu norjalaisista lampaista peräisin olevista Rauma-langoista, joita saa joistakin nettikaupoista myös meillä Suomessa.