Peter O’Donnell: Vapauden tyttäret

Vapauden tyttäret

Modesty Blaise on lapsuudessaan viettänyt rankkaa pakolaisen elämää, joka kouli hänet tehokkaaksi ja neuvokkaaksi selvityjäksi. Nuoruudessaan Modesty johti Verkostoksi kutsuttua rikollisliigaa, mutta siirtyi vanhemmiten toimimaan lain oikealla puolella. Hän on kerännyt ison omaisuuden ja elää vapaana työelämän paineista. Aika kuitenkin käy välillä liian pitkäksi. Silloin Modesty lähtee rikollisjahtiin vanhan ex-verkostolaisen, Willie Garvinin kanssa.

Peter O’Donnell on kirjoittanut Modesty Blaisesta myös useampia kirjoja. Suurelle yleisölle tämä nainen on tullut tutuksi sanomalehdistä. Modesty Blaisea on julkaistu kolmen ruudun pituisena päivittäissarjana. Viime vuonna Modestyn ensiesiintymisestä Evening Standard -sanomalehdessä tuli kuluneeksi 5o vuotta. Sarjakuvista on painettu niin Suomessa kuin ulkomaillakin useita kokoelma-albumeita.

Jalavan julkaisema Vapauden tyttäret sisältää neljä Modesty -seikkailua vuosilta 1980–1985. Albumin nimitarina julkaistaan nyt on ensimmäistä kertaa suomeksi. Kaikkien tarinoiden käsikirjoituksesta vastaa O’Donnell. Pat Wright on piirtänyt tarinan Merlinin labyrintti. Neville Colvin on puolestaan kuvittanut kertomukset Vapauden tyttäret, Herttainen Caroline ja Platon valtakunta.

En koe tarpeelliseksi käydä referoimaan jokaisen seikkailun juonenkäänteitä. Todettakoon tiivistetysti, että Modesty Blaisen ja Willie Garvinin seikkailut ovat seikkailusarjakuvien parhaimmistoa. Kerronta on tiivistä ja tehokasta. Lukija voi myös luottaa siihen, ettei jännityksestä ja tiukoista tilanteista ole puutetta. Tarinat saavat alkunsa usein siitä, että Englannin salainen palvelu kaipaa Modestyn palveluksia tai sitten menneisyyden hahmot Verkoston ajoilta putkahtavat takaisin Modestyn elämään. Seikkailut sijoittuvat usein eksoottisiin maisemiin. Modesty itse lomailee paljon tai sitten vaikutusvaltaiset henkilöt kuskaavat parivaljakon eri puolille maailmaa. Seikkailuissa on myös välillä fantasian omaisia piirteitä. Modesty taistelee usein mitä oudoimpien uskonlahkojen ja kulttigurujen kanssa kuten albumin tarinoissa tapahtuu.

Sarjan viehätys on myös huumorissa. Modesty Blaisen ja Willie Garvinen ylimaallinen neuvokkuus ja taistelutaidot saavat lukijan vähän väliä hymähtelemään. Samoin Garvinin lukuisat naissuhteet ovat jatkuvasti vitsinheiton aiheena. Suomentaja Asko Alanen ansaitseekin erityiskiitoksen, kuinka taitavasti ja osuvasti hän on sarjan kääntänyt.

Vapauden tyttäret -albumi on siis erinomaista sarjakuvaa. Myös molemmat piirtäjät ovat hyviä. Nimitarinan painojäljessä olisi kuitenkin toivomisen varaa. Osa ruuduista on tuhnuisia ja tummia ja yksityiskohtia on hävinnyt piirroksista. Muuten vaikuttaa siltä, että painojälki on kyllä parantunut Jalavan edellisestä Modesty -albumista Merirosvon aarre. Ruuduista ei erotu selviä pikseleitä ja piirrosten musta väri on syvää esimerkiksi suhteessa tekstauksiin.

Suosittelen albumia lämpimästi vanhoille Modesty-faneille ja erityisesti niille, jotka eivät tätä suurenmoista naista vielä tunne.