Virpi Hämeen-Anttila: Vapauden vahdit

Vapauden vahdit

Mikä yhdistää nelikymppistä yövartijaa, hyvämaineisena pidettyä entistä puna­vankia sekä hyvän perheen lukiolaispoikaa? Heistä jokainen on kuollut väkivaltaisesti, ja jokaisen kasvot on tuhrittu surmateon jälkeen tervalla. Taitaa olla taas luvassa juttu 1920-luvun tyylikkäimmälle helsinkiläiselle salapoliisille, Karl Axel Björkille.

Vapauden vahdit on yhdeksäs osa Virpi Hämeen-Anttilan suosittuun Björk-sarjaan. Tällä kerralla rikokset osuvat tavallista lähemmäksi Björkiä, sillä pian käy selväksi, että epäilyksen alle joutuu pääosin lukiolaispojista koostuva salaseura, jossa osallisena on myös Björkin oma pikkuveli. Kuinka saada Usko-veli pelastetuksi yhä myrkyllisemmäksi käyvän seuran toiminnasta?

Kirjan pääjuonen lisäksi myös sarjan taustatarina ottaa harppauksia eteen­päin. Björkin rakkaus kihlattunsa Lisbetin kanssa syvenee, ja muistakin Axenskiöld-suvun jäsenistä tulee yhä läheisempiä Björkille. Björk viihtyy siviilityössään Gustav-sedän yrityksen apulaisjohtajana, ja kasvava vastuu firmassa on Björkille mieleen. Myös Björkin apulaisilla, Frans Valkamalla ja Ida Helanderilla, on aina vain tärkeämpi rooli rikoksien selvittämisessä.

Virpi Hämeen-Anttilan Björk-kirjat ovat kepeähköjä dekkareita, joissa 1920-luvun ajankuvalla on vähintäänkin yhtä tärkeä rooli kuin vetävillä juonen­käänteillä. Vapauden vahdit ei ole tästä poikkeus. Itse rikostutkimus sujuu hyvässä hengessä ilman suuria ongelmia – aina voi luottaa suulaaseen vuokraemäntään tai lavertelevaan naapuriin. Valeasuihin ja jujutsuun joutuu Björk toki taas turvautumaan, mutta lukijalla on koko ajan tunne, että hyvin tässä lopulta käy. Vapauden vahdit on oikein mukava historiallinen dekkari, suosittelen!