Virpi Hämeen-Anttila: Kalman kevät

Monenmoista on Karl Axel Björk joutunut jo aiemmalla yksityisetsivänurallaan metsästämään, mutta kummitukset ovat jotain uutta. Kaupunkitalon portaikossa kohtalokkaasti pudonneen miehen kotona on nähty useampaan otteeseen selittämätön valoilmiö. Björkin taskuun ja postiluukkuun ujutetut nimettömät uhkaukset eivät tietenkään saa Björkiä luopumaan tutkimuksista, joissa hänen apulaisensa Ida Helander ja Frans Valkama ansiokkaasti säestävät. Mutta kuka oikeastaan onkaan tuo Viipurista yllättäen kuviin saapunut pitkätukkainen punaparta? Entä vainajan kodin talonmiehen tytärtä hakkaileva lipevä tsikolo? Mikä hänen roolinsa on tapauksessa?

Kalman kevät on seitsemäs osa Virpi Hämeen-Anttilan suositussa Björk-sarjassa. Siinä eletään kevättä 1922 ja seikkaillaan Helsingin lisäksi myös Viipurissa. Hämeen-Anttilan nostalginen ajankuvaus on ollut alusta asti sarjan suola itse jännärijuonen ollessa jopa jossain määrin toisarvoinen. Päähenkilöiden ihmissuhteiden kehitystä on myös ollut kiinnostavaa seurata. Laskentatavasta riippuen kahden tai kolmen naisen “loukussa” ollut Björk huomaa nyt viimein joutuvansa valitsemaan, kenen kanssa hän haluaisi avioliiton satamaan purjehtia. Eli sopiva hyppysellinen jännitystä ja aimo ripaus romantiikkaa, niistä on myös Kalman kevät rakennettu.

Kalman kevät on taattua laatua aiemmista Virpi Hämeen-Anttilan dekkareista nauttineille. Lajityyppiä ei ole tarpeen keksiä uudelleen. Viihdyttäköön Karl Axel Björk kesiämme vielä jatkossakin! Suosittelen.