Lauri Viita: Moreeni

Moreeni

Miksi ihmeessä vierastan klassikoita? Miksi luulen, että niissä on kynnys jotenkin korkealla? Ei niitä yleensä turhaan ole korotettu jalustalle.

Lauri Viidan Moreeni kertoo Tampereen pittoreskin kaupunginosan, Pispalan synnystä ja alkuaikojen elämästä. Pääosassa on Niemisen perhe, joka muuttaa Tampereelta tehtaan yhteiskeittiöasunnosta omaan taloon Pirkkalan puolelle Pispalan harjulle, josta myydään halvalla tontteja. Jyrkkään rinteeseen muodostuu kokonainen työläiskaupunginosa. Perhettä ravistelee työväenliike, sisällissota ja viimein 1930-luvun lama.

Rankoista aiheista huolimatta päällimmäiseksi mielikuvaksi kirjasta jäi sen hauskuus. Viita kohtelee lukijaa hellästi; varoittaa lempeästi tulevista onnettomuuksista ja käsittelee päähenkilöiden rankkoja kokemuksia huumorilla, vaikka sitten vähän sarkastisesti yhteen kiristettyjen hampaiden välistä.

Klassikkoon tarttuminen kannattaa.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 316 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!