Terttu Lensu: Mummo vastaan muu maailma

Mummo vastaan muu maailma on hauska kokoelma pakinoita, joita Terttu Lensu on alunperin kertonut radiossa. Suositut mummujutut ovat nyt yksissä kansissa kaikkien luettavissa. Jokainen löytää oman sisäisen mummonsa tästä kirjasta, joltain sivulta. Kirjailija kehottaakin kaikkia kansalaisia, ikään ja sukupuoleen katsomatta, sen löytämään.

Tarinoita piisaa, ne ovat sopivan pituisia ja ne koskettavat, kukin omalla tavallaan. ”Mummous on arvokas ominaisuus, kansallinen aarre, luovuuden ikilähde”. Siitä on hyvä lähteä! Mummous on jopa muotia!

Kovin mummomainen olo tästä kirjasta tulee. Sitä voi lukea erilaisista mummotyypeistä ja todeta, kuinka alkuperäismummolaji on katoamisvaarassa ja millainen se oikeastaan oli. Onko mummo vanha? Millainen on nykymummo ja millaiset ovat hyvän vaarin ominaisuudet? Mummo muistelee omaa nuoruuttaa ja kummastelee kaikkea nykyajan kotkotuksia.

Mummo miettii ja tarkkailee ja katsoo maailmaa monelta kantilta. Kyllä tämä kirja on lukemisen arvoinen paketti. Väkisinkin tulee mieleen Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja, joka voisi kyllä tutustua mummoon, sillä niin on saman suuntainen katsomus.