Liisa Sääskilahti: Mummon ja lasten luontokirja : Kotipihan ötökät

Mummon ja lasten luontokirjan luomisen motivaatio on se perinteinen: kun sopivaa ei löydy, niin tehdään sitten itse. Kirjan taustalla on Liisa Sääskilahti, entinen opettaja ja nykyinen neljän lapsen mummo, joka on myös kuvittanut teoksensa itse.

Kirja kertoo kotipihan ötököistä: muurahaisista, leppäkertuista, perhosista, sarvijaakoista ja niin edelleen. Siinä sivussa tehdään tutuksi luonnon peruskuvioita: elämän kiertokulkua ja eri lajien tärkeyttä kokonaisuuden kannalta. Jokainen eläin on tärkeä: jos pitää pääskyistä ja västäräkeistä, on syytä sietää sääskiä!

Kirja perustuu lastenlasten kanssa vietettyihin kesiin. Se ja viehättävä kuvitus tuovat kirjaan mukavaa lämpöä. Toisaalta kirjoittajan tausta opettajana näkyy myös, tietopuoli on myös tärkeässä osassa. Mummon ja lasten luontokirja on miellyttävä, mukavasti vanhanaikaisen oloinen lasten tarinallinen tietokirja.