Katja Bargum ja Jenny Lucander: Muurahaisten ennätyskirja

Muurahaisten ennätyskirja

Vuoden 2022 lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokaslistalta löytyi tällainen tietokirja muurahaisista. Nappasin tämän kirjastosta luettavaksi, koska olen kiinnostunut lasten tietokirjoista, nimi oli tuttu ja kansi houkuttelevan näköinen.

Kirjan on kirjoittanut Katja Bargum, jolta muurahaistietoa varmastikin löytyy; Bargum on nimittäin tehnyt muurahaisia tutkivan dosentti Heikki Helanterän kanssa vuonna 2019 ilmestyneen Suuren suomalaisen muurahaiskirjan. Nimensä mukaisesti kirja on järjestetty erilaisten ennätysten mukaan: jokaisella sivulla esitellään joku muurahaismaailman ennätys.

Kuvituksesta vastaa Jenny Lucander, joka ansaitsee täydet pisteet työstään: muurahaiset ovat pieniä ja itsessään vähän mitättömiä elikoita, mutta Lucander on onnistunut kuvittamaan teoksen tavalla, joka on selkeää, viehättävää, persoonallista ja tieteellisesti riittävän yksityiskohtaista ja uskottavaa.

Se, että kyse on ennätyskirjasta, tekee kokonaisuudesta vähän sirpalemaisen: kirjasta saa paljon knoppitietoa. Kyllä tästä jonkunlainen kokonaiskäsitys muurahaisyhteiskunnan elämästä ja elinkaarestakin syntyy, ihan vain irtofaktojen luettelemisesta ei onneksi ole kyse.

Veera Antsalon suomentama teksti on lapsille suunnattua ja helppolukuista, joten kirja soveltuu yhtä lailla ääneenluettavaksi pienemmille lapsille ja itse luettavaksi lukutaitoisille. Ilahduttava kuvitus houkuttelee kiinnostavan tiedon pariin, joten ei ihme, että kirja menestyi Finlandia-palkinnossakin.