Tuire Malmstedt: Mykkä taivas

Tuire Malmstedtin Isa Karos -sarjan ensimmäinen osa, Pimeä jää (2018) valittiin vuoden esikoisdekkariksi, eikä syyttä: siinä yhdistyvät perinteinen murhatutkinta ja moderni ihmissielun syövereihin sukeltaminen vallan mainiolla tavalla. Nyt sarja on saanut jatkoa.

Tällä kertaa Isan ja hänen työtovereidensa ratkottavaksi tulee vastenmielinen ja vaikea tapaus: metsästä löytyy turmeltu ihmisen pää, mutta ei sitten muita ruumiinosia. Kun poliiseille alkaa valjeta, kenen päästä on kysymys, tutkinta saa yhä synkempiä ja intensiivisempiä piirteitä. Isallakin on kunnon poliiseille ominainen vaisto, joka kertoo heille yhtä jos toista, mutta tällä kertaa kaikki vain on tavallista hankalampaa.

Samaan aikaan Isa painii yksityiselämänsä kysymysten kanssa: kuten edellisessä osassa saimme tietää, hänen pieni tyttärensä Edith on kuollut, mutta Isa ei ole ollenkaan pystynyt käsittelemään asiaa valmiiksi, kaukana siitä, eikä oman äitivainaan talon tyhjentäminen mitenkään auta, vaan tuo yhä uusia kipeitä muistoja mieleen. Lisäksi miesasiatkin ovat sotkuisia: Isahan on eronnut tyttärensä isästä Samuelista, ja Niiles-kollega herättää hänessä monenlaisia tunteita.

Malmstedt on mielestäni yksi Suomen lupaavimpia dekkarikirjailijoita. Hän hallitsee todellakin sekä poliisitutkinnan että psykologian, ja tuloksena on lähes mestarillista nordic noir -kirjallisuutta. Lisää tällaista, ja etenkin jatkoa Isa Karos -sarjalle, kiitos!

1. Hei! Löysin helmikuun puolessa välissä 2020 kierrätyskirjahyllystä arvostelukappaleeksi merkityn kirjan. Se oli kuin ennustus tästä korona-ajasta. En vain voi millään muistaa tekijää tai teoksen nimeä. Mutta juonen muistan:
    Päähenkilö suomalainen koulutettu näinen, joka palaa Brysselistä EU:sta työasioista Helsinkiin. Brysselin lentokentällä asiakirjasalkkunsa vaihtuu toiseen samanlaiseen. Suomessa hän yrittää päästä työpaikalleen ulkoministeriön salaiseen osastoon, mutta sellaista ei päähenkilön kummastukseksi ei enää ole olemassa. Niinpä päähenkilö lähtee kotiinsa mukavaan omakotitaloonsa keskustan ulkopuolelle, löytää asunnon tyhjillään kunnes löytää koiransa kuolleena. Hän hautaa koiran, menee tapaamaan puolisoaan, joka on töissä Supo:ssa. Puolison tapaaminen on jotenkin epäilyttävä.
    – Päähenkilö lähtee lopulta pakoon autollaan ja päättää lähteä ajamaan Italiaan isänsä luo, joka asuu Syrakusassa tai sen lähellä. Hän tapaa miehen, jonka kanssa lopulta saa selville salaliiton, jossa on mukana myös pappeja ja jonka on tarkoitus levittää maailmaan valikoiva pandemia, joka tappaisi ikäihmisiä, maahanmuuttajia ym. Salaliittolaiset kokoontuvat luolassa, jonka nimi on Dionysoksen korva, joka on olemassa etelä-Italiassa.
    Lopulta päähenkilö apurineen pystyy viime tingassa estämään salaliittolaisten pyrkimykset eli viruksen irtipäästämisen.
    En muista edes päähenkilön nimeäkään. Kirja oli niin kauhean osuva juuri alkaneisiin koronavirustartuntoihin, että sen luettuani vein sen kauhuissani takaisin kierrätyspaikkaan. Onko tämä sinulle jotenkin tuttu? Jos oikein muistan tekijä oli suomalainen ja hänellä oli lyhyt nimi. Olen etsinyt Vera Valan jo ilmestyneistä kirjoista, mutta en ole löytänyt.

Jos tunnet teoksen, olisin iloinen jos voisit ilmoittaa teoksen nimen ja tekijän nimen minulle sähköpostiosoitteeseni. Kiitos!

2. En valitettavasti muista, pystyisivätköhän muut kirjavinkkaajat auttamaan?