Heli Suutarinen: Myrskylä

Myrskylä

Heli Suutarisen esikoisromaani Myrskylä tuntuu jääneen valitettavan vähälle huomiolle nuortenkirjamaailmassa, ja itsekin tartuin siihen sattumalta huomattuani kirjan sijoittuvan tuttuihin maisemiin. Lukukokemus osoittautui kuitenkin vallan mainioksi, eikä Myrskylä näin sarjan ensimmäisen osan perusteella häviä juurikaan esimerkiksi Elina Rouhiaisen Susiraja -sarjalle.

Tarina kertoo pian 18-vuotiaasta Elianasta, joka asuu varsin omintakeisten vanhempiensa kanssa Myrskylän pikkukunnassa ja odottaa kiihkeästi täysi-ikäisyyttä ja pois kotoa muuttamista. Elianan kesä näyttää varsin ankealta, sillä poikaystävä kyllästyttää, bändi on hajoamassa eikä työ jäätelökioskillakaan aiheuta innostuksenkiljahduksia. Kaikki kuitenkin muuttuu tapahtumasarjassa, joka alkaa Elianan sedän kuolemasta, sillä pian Eliana saa elämäänsä mystisen Joakimin ja joutuu keskelle yliluonnollisia tapahtumia. Se siitä tylsän rauhallisesta kesästä.

Myrskylä ei sinällään tuo mitään uutta ja erikoista nuorten aikuisten fantasia -genreen, mutta vakuuttaa olemalla hyvin kirjoitettu, hauska ja omaperäinen. Itse nauroin kirjaa lukiessani useamman kerran ääneen, mikä vaatii yleensä kirjalta jo aika paljon.

Suosittelen siis Myrskylää mielelläni kaikille nuorten aikuisten fantasiasta innostuville ja jään kiinnostuneena odottamaan sarjan seuraavaa osaa. Erityisesti aikuiseen makuun sopiva kirja tämä ei kuitenkaan ole, vaan ensisijaisesti kohderyhmälleen tarkoitettu.

Salla P.