Peter Høeg: Nainen ja apina

Lontooseen perustetaan uutta maailman upeinta eläintarhaa, ja sen johtajaksi on nousemassa kaikkien tärkeimpien instanssien tukemana tunnetun eläintieteilijäsuvun edustaja Adam Burden. Paria kuukautta ennen avajaisia Adam saa käsiinsä omituisen simpanssia muistuttavan, mutta miehen kokoisen ennestään tuntemattoman apinan. Tutkimustensa ajaksi Adam sijoittaa apinan kotiinsa.

Adamin vaimo, tanskalaissyntyinen Madelene, purkaa turhautumistaan alkoholiin, jonka orjaksi hän on jo täysin jäänyt. Madelenen kohdatessa apinan jotain peruuttamatonta kuitenkin tapahtuu hänen sisällään. Hän auttaa apinan karkuun, ja lähtee itse apinan mukaan. Apina oppii pian puhumaan ja ymmärtämään Madelenea. He palaavat sivistyksen keskuuteen aiheuttamaan hirvittävän skandaalin uuden eläintarhan avajaisissa.

Tanskalaiskirjailija Peter Høeg kirjoittaa mielenkiintoista ja mukaansatempaavaa fantasialla silattua proosaa. Naisen ja apinan välinen lajien kohtaaminen muuttuu nopeasti kahden erilaisesta kulttuurista tulevan — niin, ihmisen tai eläimen — väliseksi suhteeksi, jossa molemmat osapuolet oppivat toisiltaan jotain tärkeää. Høegin kirja on täynnä yllättäviä käänteitä, ja loppuratkaisu on kaiken muunkin jälkeen vielä melkoisen omaperäinen. Ripaus romantiikkaa, jopa hyppysellinen erotiikkaa mausteeksi, ja keitos on valmis. Peter Høegia voi huoletta suositella heille, jotka haluavat katsella maailmaa vähän vieraammasta perspektiivistä.