Maija Vilkkumaa: Nainen katolla

Kansi: Maija Vilkkumaa: Nainen katolla

Maija Vilkkumaan esikoisromaani Nainen katolla on eräänlainen nelikymppisten aikalaisromaani. Kirjassa on useampi kertojaääni, joiden elämät kietoutuvat toisiinsa. Kotiäiti Silja harrastaa kirjoittamista ja koettaa täyttää elämänsä tyhjyyttä, kun taas kirjoittamiskurssin vetäjä, opettaja Ville, tuskailee vaimonsa juomisen kanssa ja jakelee kärjekkäitä mielipiteitä keskustelupalstoilla. Toimittaja ja stand up-keikkoja tekevä Linda puolestaan haluaisi muuttaa maailmaa jutuillaan, mutta saa kirjoittaa vain typeristä ja merkityksettömistä asioista.

Eri mediat ovat kirjassa suuressa roolissa, ja monia tapahtumia tarkastellaan niiden kautta. Kirjan voikin nähdä satiirina nykypäivän Suomesta ja median vallasta, ja oman osansa satiirista saavat myös itseään jatkuvasti etsivät nelikymppiset, joiden elämästä tuntuu aina puuttuvan se jokin. Maija Vilkkumaa ei pelkää kirjassaan puuttua arkoihinkaan asioihin, ja käsittelee esimerkiksi lapsiperheen arkea varsin realistiseen sävyyn.

Pitkäaikaisena Vilkkumaan musiikin ihailijana, en voi olla näkemättä kirjassa ja sen hahmoissa samoja piirteitä kuin hänen kappaleissaan. Niin kappaleista kuin kirjasta löytyy inhimillisyyttä ja surullisuutta, mutta silti myös huumoria ja uskoa parempaan. Myös kirjan kieli on sujuvaa ja selkeää, vailla esikoisromaaneille usein tyypillistä pyrkimystä kielelliseen kikkailuun. Suosittelenkin tutustumaan teokseen ennakkoluulottomasti, sillä se on paitsi viihdyttävä romaani myös varsin pätevä ajankuvaus.

Maija Vilkkumaa Prosak-proosaklubilla Anna Tuluston haastateltavana:

Salla P.

1. Hyvin tekijänsä ja laulujensa näköinen kirja. Ennakkoluuloton, ehkä hieman satiirinen, moniulotteinen, erikoisen hyvä esikoiskirjaksi. Mutta onhan Vilkkumaalla sana hallussa. Suosittelen. Ei ehkä miellytä kaikkia, mutta yritä suhtautua ennakkoluulottomasti.