Svante Pääbo: Neandertalilainen : kadonnutta perimää etsimässä

Kansi: Svante Pääbo: Neandertalilainen : kadonnutta perimää etsimässä

Vaikka neandertalilaiset ovat kadonneet Euroopasta 30 000 vuotta sitten, löytyy heidän perimäänsä nykyeurooppaisen DNA:sta. Max Planck -instituutin antropologisen genetiikan osaston johtajana Leipzigissa työskentelevä Svante Pääbo kertoo kirjassaan niin oman uransa vaiheista egyptologiasta paleogenetiikkaan kuin neanderilaisen genomin täydelliseen selvittämiseen. Neanderilaisen genomin selvittämisen lisäksi Pääbon tutkimusryhmä on selvittänyt muun muassa Italian ja Itävallan väliseltä jäätiköltä löytyneen Ötzi-miehen DNA:n.

Kirja on paikoin hengästyttävää luettavaa humanistille. Uskon luonnontieteellisesti suuntautuneiden saavan enemmän irti tarkoista DNA:n määritelmistä. Itse koitin pysyä kärryillä suuremmassa tarinassa, vaikka välillä mentiinkin pieniin yksityiskohtiin. Itseäni kiinnosti laboratoriosanaston sijaan enemmänkin tutkimustyön eteneminen ja tutkimusryhmän dynamiikka.

Pääbo on tehnyt selkeästi hyvää työtä tutkimuksessaan ja kirja on huolella kirjoitettu. Olisin toivonut kuitenkin hieman populaarimpaa otetta kirjoitustyyliin, jotta teos olisi useamman luettavissa.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »