J. Pekka Mäkelä: Nedut

Tämä kirja on parempi kuin miltä sen idea kuulostaa: eletään jotakuinkin nykyaikaa maailmassa, jossa nedut eli neandertalilaiset ovat saapuneet avaruudesta huipputeknologialla varustautuneina ja vallanneet vanhat elinympäristönsä Keski-Euroopasta. Idea kuulostaa lievästi sanottuna pöljältä, mutta J. Pekka Mäkelän erinomaisuuden paljastaa se, miten hyvin kaikki toimii.

Salaisuus on kirjan tietyssä arkisuudessa: lennokkaan scifi-idean ohella tarina maalailee ajankuvaa ja muistelee 80-luvun Suomi-rockia kertojansa, rocklegenda Jolle Peltolan näkökulmasta. Jolle ei ole mikään stara, vaan ”wannabe-hasbeen”, kuten itse sanoo. Jolle on mainio päähenkilö, eikä muukaan henkilökaarti juuri häviä. Mäkelän reaalifantastikkoajattelu näkyy ehkä tässä – lopputuloksena on joka tapauksessa erinomaisen mielenkiintoinen scifiromaani, joka on helposti lähestyttävä, viihdyttävä ja fiksu.

Mäkelän aikaisempia kirjoja suosittelen myös, mutta kyllä Nedut on tähän asti ilmestyneestä kolmikosta paras.

1. Ai että, minäkin tykkäsin. En olisi malttanut laskea käsistäni, ellei Finncon-reissu olisi uuvuttanut tyystin.

Kiehtovinta jälkeen päin ajatellen oli tarinan pieni mittakaava ja aikaperspektiivi. Suuret, mullistavat tapahtumat ovat jo takana päin, ja päähenkilö elää vain arkeaan saaden tuta mullistuksista ainoastaan jonkinlaiset jälkijäristykset, sivuvaikutukset.