Antonio Skármeta: Nerudan postinkantaja

Nuori Mario Jimenez saa töitä chileläisen pikkukaupungin postista. Hänen postipiirillään on vain yksi asiakas, mutta hän on sitäkin tärkeämpi: runoilija Pablo Neruda. Mariolla on omiakin kirjallisia haaveita, mutta ennen kaikkea hän ihailee mestarirunoilijaa. Aikansa rohkeutta kerättyään Mario saa viimein otettua kontaktin itse Nerudaan, ja kaiken todennäköisyyden vastaisesti heidän välilleen syntyy runoilijan elämän loppuun asti kestävä ystävyys ja molemminpuolinen kunnioitus.

Mario tarvitsee Nerudan apua, sillä hän on toivottomasti rakastunut majatalon tyttäreen Beatrizeen, jonka mustasukkainen ja kiivas leskiäiti koettaa kaikin tavoin pitää Marion loitolla. Neruda avaa Mariolle metaforien salat. Hääkellot kilkattavat pian ja onni kukoistaa. Mutta 1970-luvun alku on Chilessä kuohuvaa aikaa. Demokraattisesti valittu marxilaispresidentti Salvador Allende ei pystykään pitämään kansakuntaa kasassa, eikä vaikeuksilta vältytä Marion, Beatrizen ja Nerudankaan piirissä.

Antonio Skármetan Nerudan postinkantaja on sympaattinen kirja, joka luo uskoa nuoruuden haaveisiin ja rakkauden voimaan vaikeissakin oloissa. Loppua kohti vähän synkistyvä tarina on lämmin ja humoristinenkin, romanttinen ja kiehtova. Kirja on sovitettu 1990-luvulla menestyselokuvaksi Il Postino. Suosittelen tutustumaan!

1. Tämä oli yhdessä vaiheessa suuri suosikkini. Jos oikein muistan, niin nautin erityisesti sellaisesta verkkaisesta ja hiukan surumielisestä tunnelmasta. Pitääkin virkistää muistia ja kaivaa taas esille kirjahyllyn syövereistä.

2. Pitkään kuvittelin lukeneeni tämän, mutta enpä olekaan lukenut. Täytyy korjata asia mahdollisimman pian, siis kirjastolistaan merkintä.