Roope Mokka ja Aleksi Neuvonen (toim.): Olimme kuluttajia

Pamfletin alaotsikkona on Neljä tarinaa vuodesta 2023. Kirjoittajat ovat taustaryhmänsä kanssa tehneet mielenkiintoisen kirjan, joka varmasti herättää ajatuksia.

Alussa käydään läpi kuluttamisen lyhyt historia, siten kuin se nyt on nähtävissä. Nelikenttäanalyysin pohjalta on sitten kehitetty neljä erilaista näkymää kuluttamisesta vuonna 2023. Nämä neljä skenaariota ovatkin sitten melkoista luettavaa, suorastaan hiukan pelottavaa. Väittäisin kuitenkin, että osa on täysin mahdollista toteutua, osa lienee pakko toteuttaa…

Lopuksi käydään läpi jo olemassa olevia merkkejä tulevaisuudesta ja kulutuksesta eli mitä nyt jo tapahtuu pienessä mittakaavassa.

Pääaiheina ovat tietysti energia ja luonnonvarat sekä niiden jakautuminen. Toisena tärkeänä asiana huomautetaan liike-elämän ja yritysten sukupolven muutos eläköitymisen takia; johtoon astuvat tuolloin hyvän ja kansainvälisen koulutuksen saaneet nuoret, joilla on tahtoa ja halua hoitaa asioita eri tavalla kuin edeltäjillään. Miten itse yksinäinen kuluttaja sitten selviää? Yksinäisiä kuluttajia tuskin enää on, on yhteisöjä. Myös maailma on vuosien aikana muuttunut niin, että kuluttaminen sellaisena kuin me sen ymmärrämme, ei enää ole mikään itseisarvo.

Pamfletti on korutonta kertomaa, varmasti tämän suuntainen kehitys tuleekin toteutumaan. Suosittelen kaikille kuluttamisesta kiinnostuneille eli tällä hetkellä jokaiselle. Varmasti tämä saa ainakin muutamia kysymyksiä heräämään ja ehkä jopa pieniä ajatuksenpoikasia. Voisiko jotakin tehdä jo nyt toisin? Voinko itse vaikuttaa omaan kulutuskäyttäytymiseeni jo ajatuksen tasolla? Lue kirja ja päätä itse!