Veera Vaahtera: Onnellisesti eksyksissä

Veera Vaahteran (kirjailija Pauliina Vanhatalon alter ego) Onnellisesti eksyksissä on komediallinen lemmentarina 27-vuotiaasta ikuisuusopiskelija Emmasta. Kirjan alussa Emma päättää jälleen kerran luopua päämäärättömästä haahuilustaan, valmistua, työllistyä ja päästä soluasunnostaan omaan kotiin. Aikuistumisohjelmansa tukijaksi hän saa ystävänsä Sannin, jonka tiukassa ohjauksessa varsinkin gradun palautuksen pitäisi tapahtua alta aikayksikön. Suunnitelmien toteuttaminen ei kuitenkaan aina ole niin yksinkertaista, varsinkin kun on tottunut välttelemään aikuisuutta ja vastuunottoa.

Onnellisesti eksyksissä seuraa chick lit -lajikumppaniensa mallia ja sisällyttää tarinaan huvittavia kommelluksia, epäonnisia ihmissuhteita ja tietenkin sen suuren rakkauden. Päähenkilö on tuttuun tapaan kommelluksesta toiseen harhaileva tytönhupakko, joskin sankarittarelle on kirjan edetessä luvassa hieman henkistä kehitystäkin aikuistumisprosessin päästessä käyntiin.

Itse en ole kovin ihastunut näihin tyhjäpäisiin päähenkilönaisiin, joita chick lit -kirjallisuus on täynnä, sillä uskon että ihan täysipäisistäkin naisista saisi kiinnostavia ja hauskoja kirjoja. Joka tapauksessa Onnellisesti eksyksissä on hyvä lajityyppinsä edustaja ja sen lukaisee nopeasti kevyempää luettavaa kaivatessaan.

Aikuistuminen, gradunteon tuska, humanistin työllistymisongelmat, ärsyttävät kämppikset, epämääräiset ihmissuhteet ja monet muut kirjassa esiintyvät teemat kolahtivat ainakin tähän lukijaan ja lienevät tuttuja aihepiirejä aika monelle. Kyllä Vaahtera siis aiheensa tuntee ja saa aineksista kasaan ihan viihdyttävän kirjan, mikä lienee tällaisen kirjallisuuden tarkoituskin.

Salla P.