Grégoire Delacourt: Onnen koukkuja

Jocelyne on vaatimaton nainen jonka elämä on kelvollista huolehtivan miehen, pienen käsityökaupan ja suhteellisen suositun blogin kanssa. 47-vuotias Jo ei edes osaa haaveilla suuria. Kun Jocelyne kerrankin lottoaa ja sattumoisin vielä voittaa, pohtii hän onko rahassa avaimet onneen. Jos onnea on riittämiin, onko rahasta vain haittaa?

Onnen koukkuja on ranskalaiseen tyyliin kauniisti kirjoitettu mutta samalla melankolinen sekä välillä tahattoman hupaisa. Onnen koukkuja pohtii rahan todellista arvoa ja kuinka vähemmän voi olla enemmän ja kuinka paljon muut ihmiset vaikuttavat onnellisuuden määrään. Rahalla saa kaikkea, mitä luulee tarvitsevansa ja haluavansa, muttei kuitenkaan sitä ehtaa onnea.

Paula

1. Kaunis pieni kirja, joka herättää suuria mietteitä. Mitä sinä tekisit, jos voittaisit kahdeksantoista miljoonaa viisisataaneljäkymmentätuhatta kolmesataayksi euroa ja kaksikymmentäkahdeksan senttiä.
    Kirjan takasisäkannen tehtävä olisi pitänyt olla alkulehdillä. Ennen kirjan lukemista tee:
    Lista asioista, joita tarvitsen
    Lista asioista, joita minun tekee mieli
    Hullujen mielitekojeni lista
    Kirjan luettuasi tee: Viimeinen listani.