Teija Niemi: Onni Afrikassa

Onni Afrikassa on helppolukuinen lastenkirja.

Suomalainen Onni on perheensä kanssa matkalla Etelä-Afrikassa. Hän lähtee Kapkaupungissa isänsä kanssa kiertoajelulle ja eksyy slummissa. Siellä Onni tapaa paikallisen pojan ja suurimman osan ajasta kirjassa seurataan poikien yritystä löytää Onnin isä.

Afrikka on maanosana todella kiinnostava, jonka takia pidin myös kirjaa lähtökohtaisesti kiinnostavana. Kirja antaa maanosasta kuitenkin aika stereotyyppisen käsityksen: siellä käydään eläinsafareilla ja siellä asuu hökkelikylissä köyhiä, joilla on asiat huonommin kuin täällä.

Kirjaa kannattaa kuitenkin suositella, koska erilaisten kulttuurien kohtaaminen on lapsilukijoillekin sen verran hyvä teema. Ainakin kirja saa pohtimaan kulttuurieroja ja miksi asiat ovat näin.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 860 tilaajan joukkoon!