Dave Thompson: Ozzy Osbourne omin sanoin

Uskollinen Ozzy-fani, toimittaja Dave Thompson on koonnut teokseen otteita Ozzyn sanomisista neljänkymmenen vuoden ajalta. Tuloksena on kokoelma hurjia ja huvittavia juttuja, mutta myös  outoja huomioita elämästä sekä syvällisiä pohdintoja – ihan oikeasti. Osa sanonnoista on eri haastatteluista, lehtijutuista ja muista yhteyksistä irroitettuja lyhyitä kommentteja, osa hieman pidempiä taustoituksia eri asioihin ja tapahtumiin.

Pimeyden Prinssi vai rauhallinen, rakastava ja huolehtiva perheenisä? Rockin legenda vai kammottava ja provosoiva hurjapää? Peruspaholainen vai normaali, vähän tylsä keski-ikäinen mies? Kaikkea tätä ja paljon muuta, kuten Ozzyn omista lausunnoistakin voi päätellä. ”En mä tiedä kuka Ozzy on, herään joka aamu eri ihmisenä.”

Ozzylta ei kommentoitavaa puutu. Kirjaan kootut varsin värikkäät jutut antavat vinkeän näkymän miehen ajatuksista Black Sabbathista huumeisiin ja alkoholiin, katkaisuhoidosta uskonnollisiin ryhmiin, perhe-elämästä eläinaktivismiin, hulluudesta rakkauteen ja avio-onneen.  Ja uskokaa tai älkää, mukana ovat toki myös Ozzyn terveysvinkit! ”Kaikista menettämistäni asioista kaipaan eniten järkeäni!”

Varsinaisesti Ozzyn elämäkerta tämä ei ole, vaikka sekin käydään hyvin lyhyesti eri osioissa läpi. Eniten tilaa saavat siis todellakin Ozzyn omat mielipiteet ja lausumat eri asioista kylläkin varsinaisesta yhteydestään irroitettuna ja välillä keskenään hyvinkin ristiriitaisina mielipiteinä. Kirja on hieman hajanainen, mutta hauska ja fanille tietysti aivan ehdoton tiedon- ja naurunlähde.

Itse pidän lähinnä tätä taustalukemisena ehkä enemmän asiapitoisille bändistä ja Ozzysta kertoville kirjoille. Kirjan voi avata mistä tahansa ja lukea missä järjestyksessä haluaa, varsinaista jatkumoa tarinoilla ei ole. Aiheet vaeltelevat kuin miehen mielikin. Kuitenkin mukava idea kerätä Ozzyn haastatteluista ja muista lähteistä peräisin olevaa materiaalia samojen kansien väliin — ainakin tästä voi lainata hyviä sanontoja itselleen eri tilanteisiin!