Anne Holt: Pahan varjot

Pahan varjot

Kustantaja on julkaissut jälleen kaksi Hanne Wilhelmsen -dekkaria yksissä kansissa. Tässä ovat siis mukana Paholaisen kuolema ja Kuollut jokeri.

Kuten jo edellisestä yhteisniteestä mainitsin, idealla on puolensa. Tässäkin yhteisniteessä käy hyvin ilmi Hannen ja Cecilien suhteen kehitys ja traagiset tapahtumat. Lisäksi Hannen oma urakehitys, työtavat sekä sitoutuminen ystäväänsä Billy T:n on kuvattu erinomaisesti.

Paholaisen kuolema on trilleri lastenkodista, jonka johtajatar murhataan – samanaikaisesti on kadonnut 12-vuotias Olav. Olavilla on ollut ongelmia, hän on ikäisekseen isokokoinen ja välillä hyvinkin aggressiivinen. Syylliseksi ei tietenkään uskota lasta ja tutkimukset kohdistuvatkin enemmän henkilökuntaan. Lopulta myös Olav löytyy ja eräs henkilö tunnustaa syyllisyytensä. Lukija jää kuitenkin miettimään, mitä lopulta on tunnustettu ja onko oikeus toteutunut siinä mielessä kuin se yleensä ymmärretään.

Kuollut jokeri puolestaan liikkuu hiukan erilaisissa piireissä. Valtakunnansyyttäjän vaimo on teloitettu samuraimiekalla ja syyttäjä itse kertoo katsoneensa tapahtumia vierestä, uhattuna. Hän jopa nimeää syyllisen. Syylliseksi epäilty on kuitenkin tehnyt itsemurhan, vaikka ruumista ei vielä olekaan löydetty. Tapahtumat muuttuvatkin ongelmallisiksi ja samaan aikaan Hannen henkilökohtainen jaksaminen alkaa olla todella kovilla Cecilien sairastuttua. Kun murha lopulta selviää, jää taas jotakin lukijan oman pohdinnan varaan – uskoako vai ei?

Sinänsä hyvä idea julkaista dekkarit yhteisniteenä, sillä lukijoita varmasti uusintapainoksillekin riittää. Edelleen väittäisin, että pokkaripainos olisi ollut mukavampi vaihtoehto. Ei tässäkään tietenkään vikaa ole ja varsinkin Hanne Wilhelmseniin vasta tutustuville tämä on oikein miellyttävä vaihtoehto.

Suosittelen kaikille dekkareiden ystäville, etenkin kun nämä valinnat ovat molemmat oikein hyviä ja tavallaan sopivat esiteltäväksi yhdessä!