Kathy Reichs: Paholaisen luut

Vanhan talon remontissa paljastuu karmaiseva yllätys, kun putkimies löytää rakennuksen kellarista jälkiä oudoista uhrimenoista. Paikalta löytyy paitsi eläinten luita myös irtileikattu ihmisen pää. Pian lähistöltä löytyy myös toinen päätön ruumis. Ovatko kyseessä satanistiset rituaalimurhat, vai mistä tapauksissa on kyse?

Rikosantropologi Temperance Brennan saa tapauksen tutkittavakseen ja on pian uppoutunut syvälle luonnonuskontojen ja noituuden maailmoihin. Tutkimusten ohessa Tempe parantelee  särkynyttä sydäntään ja yrittää jälleen palata deittailun maailmaan. Työelämässäkään ei suju ihan toivotulla tavalla, sillä tutkittavana oleva tapaus uhkaa tuoda Brennanille potkut.

Paholaisen luut tarjoaa taattua luettavaa Kathy Reichsin Tempe Brennan -kirjojen ystäville, sillä tutut hahmot ovat tarinassa läsnä ja lukija saa paljon mielenkiintoista tietoa paitsi oikeusantropologiasta myös luonnonuskonnoista ja noituudesta. Ihan Reichsin parhaisiin kirjoihin tämä ei mielestäni lukeudu, mutta viihdyttävää luettavaa joka tapauksessa. Bonuksena kirjan lopussa on kirjailijan lyhyt haastattelu kirjojen pohjalta tehdystä Bones-televisiosarjasta.

Itse pidän näistä kirjoista erityisesti oikeusantropologisen lähestymistavan vuoksi, ja ovathan kirjat aiheesta kiinnostuneille huomattavasti realistisempaa ja vähemmän veristä luettavaa kuin vaikkapa Patricia Cornwellin Scarpetta-kirjat. Kirjoja voi lienee lukea itsenäisinäkin kappaleina, mutta jos haluaa seurata Brennanin tarinaa, kannattaa aloittaa lukeminen sarjan alkupäästä.

Salla P.