Ann Brashares: Pajunkissat ja kasvun kesä

Ama, Jo ja Polly ovat olleet ystäviä ala-asteelta asti ja aikaisemmin he ovat viettäneet myös kesänsä yhdessä. Nyt ystävyys on kuitenkin alkanut rakoilla. Ama lähtee loman ajaksi kesäkouluun, joka ei ollutkaan kunnollista opiskelua, vaan patikointiretki. Jo työskentelee ravintolassa. Polly on kotona ja haluaa mallileirille. Kaikilla tulee kesän aikana erilaisia ongelmia.

Kirjassa seurataan jokaista tyttöä vuorotellen. Mukana on myös kirjeitä ja alkuvaiheessa muistelua yhteisestä menneisyydestä. Tarina ei sinänsä ole kauhean ihmeellinen, mutta se ei oikeastaan haittaa, kun kirja on kuitenkin kokonaisuutena hyvä. Kirja pitää kuitenkin otteessaan koko ajan, kun lukija haluaa seurata, mitä tytöille käy. Välillä tytön luota toisen luokse hyppiminen häiritsee, jos toisen tilanne on juuri jännittävässä kohdassa.

Amerikassa ilmeisesti julkaistaan enemmänkin tämän tyylistä nuortenkirjallisuutta, mutta sitä sitten kuitenkin suomennetaan liian vähän. Brashares on kirjoittanut aikaisemmin sarjan Neljä tyttöä ja maagiset farkut. Sarjan päähenkilöt vilahtavat myös tässä kirjassa. Paikoitellen kirja tuntuu Maagisten farkkujen uudelta versiolta, kun kirjoitustyyli ja välillä myös henkilöhahmot tuntuvat niin samanlaisilta.

Alennuskoodilla Kirjavinkit30 saat 30 päivän ilmaisen kokeilun!