Satu Mattila-Laine: Parantola

Parantola

15-vuotias Elisa on kiinnostunut historiasta ja harrastaa vintagevaatteita. Lisäksi hänellä on salaisuus: epilepsia. Voimakas kohtaus tempaisee hänet aikamatkalle 1930-luvun kaatumatautiparantolaan, jossa hoitomuotoina toimivat suolaton ja kahviton ruokavalio sekä eristys. Parantolan arki mankelointeineen ja lypsämisineen on rankempaa kuin mihin Elisa on tottunut, mutta onneksi Elisa saa ystävän toisesta parantolan asukista, Annasta. Molemmat tytöt rakastavat 1930-luvun filmitähtiä!

Satu Mattila-Laine työskentelee kirjastonhoitajana Porissa. Parantola on hänen esikoiskirjansa. Mattila-Laine on selkeästi tehnyt taustatyönsä kunnolla, sillä kirja pursuaa epilepsiaan ja 1930-lukuun liittyvää tietoa.

Parantola on helppolukuinen kelpo nuortenkirja, mutta toisaalta sitä olisi voinut hioa hiukan enemmän. Lisäksi kirja loppui liian pian. Juuri, kun asiat alkoivat käydä mielenkiintoiseksi menneisyydessä, Elisa tempautuu takaisin omaan aikaansa. Kirjassa on siis potentiaalia ja sen lukaisee tunnissa, parissa, välipalana.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »