Lucy Dillon: Paritanssia

Entinen kilpatanssija Angelica palaa kotiseudulleeen eronneena ja karanneena. Loiston päivät ovat jääneet taakse, tai niin hän ainakin luulee. Ammatikseen hän alkaa järjestää pienimuotoisia perustanssikursseja aloittelijoille.

Tanssin opetuksen sivussa Angelica kuitenkin tulee järjestäneeksi kipinää myös osallistujien arkeen. Eräs pariskunta on eron partaalla ja tulee kursille terapeuttinsa suosituksesta, järjestääkseen yhteistä aikaa ja harrastuksen itselleen. Toinen pari taas on menossa avioon — tähän liittyykin monenlaista tragediaa ja järjestelyä. Mukana on myös huvikseen alkeiskurssia aina uudelleen käyvä vanhempi pariskunta, joka vain haluaa loistaa esityksillään.

Sivujuonena kirjassa kulkee myös itse kurssien pitopaikka, jonka paikallinen grynderi haluaisi purkaa ja rakennuttaa tilalle ostoshelvetin. Yllättäen tukea löytyykin monelta taholta ja vanha rakennus halutaan suojeltavaksi lähes keinolla millä hyvänsä. Monella kun tuntuu olevan haikean kauniita muistoja vanhoista tanssisessioista. Myös kirjan eräs päähenkilö on tahtomattaan mukana kuvioissa yllättävän tiiviisti.

Tämä Lucy Dillonin esikoisromaani on varsin hyvää viihde- ja ihmissuhdekirjallisuutta tästä lajityypistä pitäville. Mukaan mahtuu parisuhdeongelmia, romantiikkaa, jännittäviä tapaamisia, ihmisten uudelleenarviointia ja Angelica itsekin saa lopulta kokea yllätyksen. Suosittelen tanssista pitäville, ihmissuhteista ja traagisista tarinoista kiinnostuneille viihdyttäväksi ja antoisaksi lukemiseksi. Tässä ei tanssita tähtien kanssa, jokainen on oman elämänsä tähti!