Rick Riordan: Pedon varjo

Pedon varjo päättää Carter ja Sadie Kanesta kertovan Kanen aikakirjat -sarjan. Sarjan ensimmäisessä osassa erillään eläneet sisarukset joutuivat pahaa aavistamatta keskelle muinaisten egyptiläisten jumalten maailmaa ja saivat kuulla maailmanlopun estämisen olevan heidän harteillaan. Kolmannessa osassa seikkailu on jo edennyt pitkälle, eikä tappioiltakaan olla vältytty. Kirjan alussa näyttääkin väistämättömältä, että kaaoksen käärme Apep tuhoaa koko maailman, eikä Sadiella ja Carterilla ole keinoja asiaa estää. Onnekseen  heillä ei myöskään ole aikaa murehtia asiaa, sillä heillä on liian kiire säilyä hengissä edes maailmanloppuun saakka. Aika moni taho nimittäin näyttää haluavan heidät hengiltä.

Pyrkiessään pelastamaan maailmaa Sadie ja Carter yrittävät pitää kiinni myös tavallisen elämän rippeistä; Carter haaveilee treffeistä erään tietyn tytön kanssa ja Sadie puolestaan tuskailee kahden pojan loukussa. Harmi vain että toinen pojista uhkaa kuolla hetkenä minä hyvänsä ja toinen on kuoleman ja hautajaisten jumala. Ihan normaaleimmasta päästä ei ehkä ole sekään, että heidän isästään on tullut manalan jumala, joka tuomitsee kuolevaisten henkiä.

Pedon varjo jatkaa Riordanin takuuvarmalla linjalla taaten lukijalle vauhtia ja vaarallisia tilanteita hengästyttävällä tahdilla. Synkästä asetelmasta huolimatta huumori on mukana tarinassa koko ajan, eikä kirjailija ole unohtanut romanttisiakaan hetkiä. Kolmen kirjan myötä havaitsin myös kiintyneeni moniin kirjojen henkilöhahmoista, ja tarinoiden langat punotaankin ilahduttavasti yhteen tässä viimeisessä osassa.

Salla P.

1. Olisi tosi kiva, jos näitä nuortenkirjoja vinkatessa kirjoittaja antaisi myös jonkin arvion, minkä ikäisille kirja sopii. Tyttäreni on pahimmassa (parhaimmassa?) ahmimisiässä, mitä tulee lukemiseen, ja sopivien kirjojen löytäminen alkaa jo käydä työstä.

2. Tarkkojen ikäsuositusten antaminen on hyvin hankalaa, sillä jokainen lukija on sen verran erilainen. Itse olen vinkannut näitä Riordanin kirjoja yläkouluilla, eli 13-15-vuotiaille, mutta en näe mitään syytä miksi eivät sopisi jo 5-6-luokkalaisillekin, jos aihe heitä kiehtoo. Mitään erityisen ”sensuroitavaa” kirjoissa ei tapahdu. Minun täällä vinkkaamani nuortenkirjat ovat pääosin yläkouluikäisille ja sitä vanhemmille soveltuvia, mutta monet niistä käyvät myös nuoremmille lapsen oman kypsyyden mukaan.

3. Samaa mieltä Salla P:n kanssa. Jokainen lukija on todellakin erilainen, enkä kannata varsinaisia ikärajoja tai -suosituksia. Itse olen jo lapsena lukenut ”kaikkea” enkä tee vieläkään eroa ns. aikuisten, nuorten tai lasten kirjojen välillä.