Katarina Wennstam: Petturi

Petturi

Petturi on jo neljäs Katarina Wennstamin suomennettu rikosromaani. Kolmen edellisen teoksen perusteella olen pitänyt Wennstamia keskivertoa taidokkaampana dekkaristina, eikä tämäkään kirja tuottanut pettymystä.

Wennstamille on ollut tyypillistä vahva yhteiskunnallinen sävy – edellisissä romaaneissaan Tahra (2011), Turman lintu (2012) ja Alfauros (2013) hän on käsitellyt paljon naisten ja miesten välisiä suhteita ja niiden sosiaalisia ilmentymiä: prostituutiota, naisvihaa, häpeää. Petturissa keskiössä ovat kosto ja viha.

Nuori jalkapalloilija Sebastian Lilja on tehnyt jalkapallofanien silmissä anteeksiantamattoman teon vaihtamalla seuraa AIK:sta Hammarbyhyn, eikä aikaakaan kun hänet löydetään asuntonsa porraskäytävästä murhattuna kymmeniä veitseniskuja ruumiissaan. Tutkinta keskittyy aluksi jalkapallohuligaanien toimintaan ja mahdollinen syyllinenkin löytyy, mutta kuten niin usein dekkareissa on tapana, hänkin kuolee. Vähitellen alkaa sitten selvitä, että Sebastianin elämässä on ollut paljon salaisuuksia, ja sekä hänen läheisensä että poliisit joutuvat pohtimaan uudelleen käsityksiään.

Petturin keskeiset henkilöt ovat rikostutkija Charlotta Lugn ja asianajaja Shirin Sundin, joiden molempien hahmot valottuvat oikein mielenkiintoisella tavalla. Charlotta Lugn on nimensä mukainen, rauhallinen ja melko vakaa; hän elää rekisteröidyssä parisuhteessa puolisonsa Agnetan kanssa. Shirin, joka on kahdesta hahmosta selvästi mielenkiintoisempi, on iranilaista alkuperää. Hän puolestaan on naimisissa ruotsalaisen Fredrikin kanssa, mutta avioliitto tuntuu kangertelevalta ja väljähtyneeltä. Shirinin ja hänen veljensä Dariuksen kautta avautuu kiintoisa näköala iranilaisten maahanmuuttajien kulttuuriin ja perhe­elämään.

Wennstamin kieli on sujuvaa ja reippaasti etenevää, samoin Anja Meripirtin suomennos, mutta pieniä painovirheitä oli taas mukana luvattoman paljon, ja Agnetastakin tuppasi joskus tulemaan Angela. ­ Kirja on takaliepeen tekstin mukaan uuden sarjan aloitus, ja mielellään näistä etevistä naisista, Charlottasta ja Shirinistä, lukisi vielä lisää.