Riikka Jäntti: Pikku hiiri telttaretkellä

Pikku hiiri telttaretkellä

Pikku hiiri telttaretkellä on jo seitsemäs kiva Hiiru-kirja. Meillä sarja on saavuttanut aivan erityisen suosion. Sekä jo vuosia sitten Hiirusta innostunut esikoinen että kaksivuotias kuopus ottavat Pikku hiiri -kirjat joka kerta yhtä innostuneesti vastaan. Ja niitähän meillä on luettu – uudestaan ja uudestaan.

Hiiru on noin eskari-ikäinen hiiri, joka elää kaksin äitinsä kanssa. Hiiru ja äiti elävät ihan tavallista elämää, jossa kesällä käydään uimarannalla, talvella luistellaan ja syksyllä kerätään puolukoita. Joskus Hiirua kiukuttaa ja äiti on ihan tyhmä, mutta sehän kuuluukin asiaan, turvalliseen lapsuuteen.

Tällä kertaa äiti on keksinyt jotakin tosi jännää: Hiiru ja äiti lähtevät yöksi saareen. Mukaan pakataan teltta, makuupussit ja eväät, matka tehdään ratikalla ja lautalla. Saaressa sitten grillataan, ihmetellään teltan vihreää hämärää ja käydään aikaisin aamulla ihastelemassa autiota saarta ja peilityyntä merta.

Myös itse pidän Hiiru-kirjoista kovasti. Ne ovat oivaltavia monella tapaa katsoessaan asioita vahvasti lapsen näkökulmasta, mutta samalla säilyttäessään myös toisen, aikuismaisemman tavan käsitellä esimerkiksi elämän pieniä pettymyksiä. Hiiru ja äiti ovat mainio parivaljakko, yksi ehdottomia kotimaisia lastenkirjasuosikkejani. Suosittelen suurella sydämellä tutustumaan.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaikki vinkit »