Martti Lintunen: Pikku norsun uimaretki

Pieni norsunpoikanen pääsee ensimmäisen kerran uimaan! Innoissaan se kahlaa liian syvälle ja joutuu vaaraan. Mutta onneksi emo on lähellä ja auttaa pikkuisen turvaan. Pikku norsun uimaretki on sopivasti jännittävä kuvakirja mahtavien intiannorsujen elintavoista. Pikkulapsille suunnatun päätarinan lisäksi kirjasta löytyy pieni tieto-osuus norsuista yleensä sekä niiden suojelusta.

Ja nyt on nimittäin kuvitus kohdallaan. Martti Lintunen on käynyt valokuvaamassa tarinansa ainekset paikan päällä Sri Lankassa norsujen orpokodissa. Muutamat täydentävät kuvat ovat Nepalista ja Zimbabwesta. Ammattikuvaajan kokemus näkyy työn laaatuna: niin lähikuvat kuin yleiskuvatkin norsuista ovat oivaltavia, kiinnostavia ja tarkkoja.

Vuoden lehtikuvaajanakin palkitun valokuvaaja Martti Lintusen tuotanto kattaa omien tietoteosten lisäksi suuren määrän kuvituksia muiden kirjoittajien teoksiin. Pikku norsun uimaretken lisäksi hän on tarinoinut muutamia muitakin lastenkirjoja eläinten poikasista.

Ainakin 3-vuotiaaseen kohderyhmään Pikku norsun uimaretki teki vaikutuksen omien uimahalliseikkailujen jälkeen. Suosittelen perheen yhteisiin hetkiin.