Mika Kähkönen: Pimeimmät tunnit

Salla Helmeri on nuori nainen, joka on vaikeiden elämänvaiheiden jälkeen eronnut miehestään. Hän alkaa saada outoja sähköposteja: lähettäjä on tuntematon ja piiloutuu omituisen nimen taakse. Salla ei kuitenkaan voi jättää viestejä huomiotta, sillä niiden sävy on kovin henkilökohtainen ja uhkaava. Miksi viestit näyttävät lähetetyn jo kaksi vuotta sitten, jolloin Sallan elämässä oli vaikeinta?

Salla päättää ottaa selville, kuka on häntä piinaava häirikkö, ja mitä tämä oikeastaan tietää hänen elämästään.

Pimeimmät tunnit on varsin omaperäinen jännitysromaani. Juonen kuljetus vaatii aluksi lukijalta vähän tarkkuutta, kun kerronta kulkee eri aikatasoissa, mutta pian tarina lähtee kulkemaan ihan mielenkiintoisena. Loppuun on ladattu parikin yllätystä.

On vain pakko todeta, että hieman tiukempi toimittaminen olisi parantanut tätä kirjaa rutkasti; nyt kerronnassa on epäuskottavuuksia ja jokin tahattomasti koominenkin kohta. Ja kielivirheitä tekstiin on jäänyt ihan luvattoman paljon. Mutta kokonaisuutena ihan lukukelpoinen jännäri.

1. Outoa, että monet pikkukustantamokirjat saavat tuon saman viimeistelemättömyysmaininnan. Luulisi tuon vaaran jo olevan kaikkien tiedossa, mutta ehkä kiire pakottaa lipsumaan huolellisuudesta.

2. Kielivirheitä kyllä löytyy luvattoman paljon isojenkin kustantamoiden kirjoista nykyään; myös välimerkkien käyttö kummastuttaa vanhan tiukan suomen kielen kieliopin lukeneena ja muistellessani YO-kirjoituksiin valmentautumista. Mikä virhe oli monenko pisteen vähennys.

Samoin näitä epäloogisuuksia ja jopa asiavirheitä löytyy yllättävästi.

3. Niin totta! Lähes jokainen lukemani kirja tuntuu liian hätäisesti sutaistulta. Hyvänkin kirjan lukemista häiritsee tuo kirjoitusvirheiden runsaus ja sekoilu esimerkiksi henkilö- ja paikannimissä. Myös käännösvirheet ovat yleisiä.

4. Kiire ja tiukentunut rahatilanne siinä näkyvät: huolellinen kustannustoimittaminen on kulu, johon ei ole välttämättä varaa. Pienimmillä kustantamoilla ongelmana voi myös olla pätevän kustannustoimittajan puute, isommilla ei pitäisi siitä olla kyse.

5. Onko kyse sitten välinpitämättömyydestä? Mitä väliä, jos teksti ontuu, pääasia, että kirjat myyvät!

6. Tämä lienee Kähkösen kolmas jännitysromaani. Aiempie en ole lukenut, mutta aion sen kyllä tehdä tämän perusteella. Ideaa ja jossain määrin psykologisen kihelmöivää jännnitystäkin löytyy, mutta hyvällä toimittamisella olisi kirjan alusta ja lopusta saatu huomattavasti paremmat. Käsittääkseni Kähkönen on ns. harrastelijakirjoittaja (vailla kirjoittamisen opintoja). Siihen nähden kirja on mielestäni ihan kohtuullisenkin hyvä.