Kishwar Desai: Pimeyden lapset

”Tämän kirjan henkilöt ja tapahtumapaikat ovat täysin fiktiivisiä, mutta sen tapahtumat ovat täyttä totta.”

Kirjailijan teokseensa sisällyttämä huomautus saa Durgan ja Shardan tarinan juuri läpikäyneen lukijan hiljenemään – hiljenemään entisestään. Kirjan sulkeminen ei vie Atwalin kauhutalojen kopioita mennessään, todelliset pimeyden lapset jatkavat toivotonta taisteluaan. Niin; todellisuudelta on turha yrittää sulkea silmiään.

Kishwar Desain esikoinen, rikosromaani, kertoo intialaissisarten surullisen tarinan, tarinan siitä kuinka tyttölapset — joille kohtalo kuin ihmeen kaupalla on suonut mahdollisuuden elää — muuttuvat ”epätoivotuiksi” yksilöiksi, toinen rakkaudestaan väärään mieheen, toinen suojellakseen sisartaan. Rakkauden hinta on Shardalle armoton, perheen ratkaisut kammottavia. Tabu on rikottu; tytär on saatava katoamaan, syöstävä hänet pimeyteen, maanpäälliseen helvettiin, hulluuteen.

Sitten on Durga, kolmentoista perheenjäsenensä murhasta epäilty pikkusisko, tarinan toinen minäkertoja. Myös hän saa maksaa rakkaudestaan, suojelevasta sisaruudestaan, astua maanpäälliseen helvettiin, ajautua pimeyteen. ”Didillä [Shardalla] ja minulla näyttää olevan yhteinen kohtalo. Vastasyntyneinä jäimme henkiin vain joutuaksemme elämään eräänlaisessa maanpäällisessä helvetissä. Ainoa toivoni on, että – – ainakin hulluudessamme saamme taas olla yhdessä. Siskoni, äitini, rakastajani. Toivottavasti pimeys tulee hyvin pian.”

Tarinan toinen kertoja on vapaaehtoisena sosiaalityötä tekevä Simran, 45-vuotias naimaton, viskiä naukkaileva delhiläisnainen, oman maailmansa outolintu. Ja ainoa joka uskaltaa uskoa Durgaan, puolustaa hänen syyttömyyttään, taistella sivistymätöntä korruption verkkoa vastaan.

Tämä teos kaappasi minut mukaansa ensimmäiseltä ja piteli otteessaan aina viimeiselle sivulle asti. Se avasi silmäni todellisuudelle, herätti suuria tunteita, surua, vihaa ja ymmärtämättömyyttä. Nämä ovat niitä kulttuurisia eroja, joita en voi, enkä haluakaan ymmärtää. Joka tapauksessa lukijoille, jotka haluavat tutustua intialaisittain julmaan maailmaan, läpikäydä parin surullisia ihmiskohtaloita, voin ehdottomasti suositella tätä kirjaa.

1. Pidin todella paljon tästä uudesta tuttavuudesta. Kirja on raju kuvaus intialaisesta elämästä ja tyttöjen/ naisten arvottomuudesta. Minusta tämä kannattaa lukea kaikkien – herkimpienkin, koska silmiä ei saa sulkea tällaiselta julmuudelta. Tämä on tätä päivää, ikävä kyllä ja sille pitäisi pystyä tekemään jotain.

Erikoinen, mutta ihan hyvä, valinta oli tämä sosiaalityöntekijä ”rikoksen ratkaisija”. Hänen elämänlaatu ja -tyyli hieman kevensi niin kovin raskasta aihetta.