Karo Hämäläinen, Annina Holmberg, Vilja-Tuulia Huotarinen ja muut: Pipo silmillä – lastennäytelmiä

Kirjaan Pipo silmillä on koottu lastennäytelmiä, jotka ovat syntyneet kirjailijoille suunnatun kilpailun tuloksena. Monet lapsiryhmät keksivät kyllä itse näytelmiä, mutta aina ei keksiminen onnistu tai siihen ei ole aikaa. Lastennäytelmiä saisi mielestäni julkaista kirjamuodossa enemmänkin.

Näytelmät ovat sisällöltään erilaisia: mukana on eläimiä, kummituksia, kuninkaallinen hovi ja useampi koulumaailmassa tapahtuva tarina. Kantavina teemoina ovat erilaisuus, monikulttuurisuus ja suvaitsevaisuus. Näytelmien pituudet vaihtelevat, samoin henkilöiden ja tarvikkeiden määrä. Vaihtelevuutensa ansiosta kirjasta luulisi siis löytyvän kenelle tahansa esiintyjäryhmälle sopiva näytelmä. Tästä tosin puuttuvat jouluaiheiset ja muut vastaavat teemanäytelmät.

Tätä voisi käyttää hyvin koulussa äidinkielen tai muilla oppitunneilla. Myös teatteriryhmille tämä on ihan hyvä näytelmäpaketti. Jokaiseen näytelmään liittyen on mukana myös joitakin tehtäviä, joiden kanssa voi pohtia teemaa vähän syvemmin ja siten ehkä saada myös syvennettyä roolityötä. On ihan hyvä, että lapset saadaan pohtimaan asioita eikä vain esitetä näytelmiä läpi ajattelematta. Tehtävät lisäävät kirjan sopivuutta koulukäyttöön ja auttavat omalla tavallaan asennekasvatuksessa.

Kirja sopii parhaiten ala-asteikäisille, mutta osittain se käy ihan hyvin vielä vähän vanhemmillekin. Kokonaisuutena kirja oli hyvä: laatukirjailijat osaavat näköjään kirjoittaa myös hyviä näytelmiä, vaikkei se kenelläkään heistä ole normaali tyylilaji.