Annina Holmberg, Vilja-Tuulia Huotarinen, Karo Hämäläinen ja muut: Pipo silmillä : lastennäytelmiä

Pipo silmillä

Kirjaan Pipo silmillä on koottu lastennäytelmiä, jotka ovat syntyneet kirjailijoille suunnatun kilpailun tuloksena. Monet lapsiryhmät keksivät kyllä itse näytel­miä, mutta aina ei keksiminen onnistu tai siihen ei ole aikaa. Lastennäytelmiä saisi mielestäni julkaista kirjamuodossa enemmänkin.

Näytelmät ovat sisällöltään erilaisia: mukana on eläimiä, kummituksia, kunin­kaallinen hovi ja useampi koulumaailmassa tapahtuva tarina. Kantavina tee­moina ovat erilaisuus, monikulttuurisuus ja suvaitsevaisuus. Näytelmien pi­tuudet vaihtelevat, samoin henkilöiden ja tarvikkeiden määrä. Vaihtelevuu­tensa ansiosta kirjasta luulisi siis löytyvän mille tahansa esiintyjäryhmälle so­piva näytelmä. Tästä tosin puuttuvat jouluaiheiset ja muut vastaavat teema­näytelmät.

Tätä voisi käyttää hyvin koulussa äidinkielen tai muilla oppitunneilla. Myös teatteriryhmille tämä on ihan hyvä näytelmäpaketti. Jokaiseen näytelmään liittyen on mukana myös tehtäviä, joiden kanssa voi pohtia teemaa vähän sy­vemmin ja siten ehkä saada myös syvennettyä roolityötä. On ihan hyvä, että lapset saadaan pohtimaan asioita eikä vain esitetä näytelmiä läpi ajattelemat­ta. Tehtävät lisäävät kirjan sopivuutta koulukäyttöön ja auttavat omalla taval­laan asennekasvatuksessa.

Pipo silmillä sopii parhaiten ala-asteikäisille, mutta osittain se käy ihan hyvin vielä vähän vanhemmillekin. Kokonaisuutena kirja oli hyvä: laatukirjailijat osaavat näköjään kirjoittaa myös hyviä näytelmiä, vaikkei se kenelläkään heistä ole normaali tyylilaji.

Veera