Maisa Hämäläinen ja Ritva Ketonen: Ikioma aapiseni

Summanmutikka on hauska paikka, saari, joka on “kaukana täältä, mutta samaan aikaan hyvinkin lähellä meitä”. Saarella asustelee Summanmutikan mummo, joka on hauska, viisas ja hyväntuulinen ja jolla on kaiken lisäksi ikioma Taikakissa. Saarelaisiin lukeutuvat niin ikään Anna ja Joonas Jansson, lapset, jotka pitävät jokaisen jäätelönsyöjän unelmakahvilaa. Heidän vanhempansa taas omistavat puodin nimeltään Janssonin kiusaus. Sitten on vielä liuta muitakin asukkaita sekä kesäasukkaita lemmikeineen. Mutta tällä kertaa pääosassa ovat mummo, Anna ja Joonas.

Kun mummo illalla lopettaa tarinansa, Anna ja Joonas pettyvät. He haluaisivat kuulla vielä lisää, mutta nyt on aika mennä nukkumaan. Mummo antaa kuitenkin lapsille kummallisen viestin sisältävän kirjekuoren. “Kun ratkaisette salakirjoituksen, kaikki maailman tarinat ovat teidän!” Anna ja Joonas ovat ymmällään, mutta tarttuvat innoissaan haasteeseen. He kuitenkin tarvitsevat lukijoiden apua visaisen tehtävän selvittääkseen. Näinpä kirjassa läpikäydään aakkoset yksi kerrallaan tehden samalla niihin liittyviä tehtäviä, pohdiskellen kirjaimia, tavuja, äänteitä ja sanoja. Lisäksi mietitään jo vähän kymmensormijärjestelmääkin.

Ikioma aapinen on tarkoitettu kotiaapiseksi vanhemman ja lapsen yhteisiin lukuhetkiin. Tehtävät ovat sopivia niin kirjaimia vasta opetteleville kuin jo hiukan lukevillekin lapsille. Itse ainakin olen tullut huomanneeksi, että kirjaimet kiinnostavat jo hyvinkin pieniä lapsia. Tämän tyyppisestä “opiskelusta” innostuvat varmasti monet.

Jos Oppi ja ilo -sarja on jostakin syystä jäänyt vielä huomaamatta, kannattaa sille ehdottomasti antaa mahdollisuus, mikäli sattuu olemaan lasten kanssa tekemisissä. On nimittäin niin, että toista yhtä laadukasta ja kokonaisvaltaista erilaisten puuhakirjojen ja pelien sarjaa, joka soveltuu lapsille ikään katsomatta, on mielestäni mahdotonta löytää. On puhetta ja kirjaimia, lukuja ja logiikkaa, kieliä ja kulttuureita, tietoja ja havaintoja sekä taitoja ja taiteita käsitteleviä puuhia, niin tehtäväkirjoja kuin -korttejakin, pelejä sekä ihan perinteisiäkin kirjoja. Varmasti ihan jokaiselle jotakin. Ja kun miljöönä on mielenkiintoinen Summanmutikka ja tekijöinä alan ammattilaiset, ei tätä sarjaa voi kuin suositella.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 278 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!