Ritva Ketonen ja Reetta Wirtanen: Magneettipuuha : leikitään kirjaimilla!

Esikoisemme kiinnostuttua toden teolla lukemaan opettelusta ovat Oppi ja ilo -sarjan lukuisat kirjaimiin ja lukemiseen liittyvät materiaalit päässeet meillä tarkempaan tarkasteluun. Yksi hauskimmista lienee tämä magneettipakkaus, jonka sisältämälle taululle oppija pääsee rakentelemaan sanoja ja kiinnittelemään kuvia paketin yli 150 magneetilla. Kokonaisuus sisältää niin ikään neljäkymmentä tehtävää sekä ideavihkosen useille muille kirjain- ja sanaleikeille. Tämän lisäksi ainakin meidän pikkuopiskelijamme on tykännyt kirjoitella sanoja tauluun ihan muuten vaan, joko ohjatusti tai itsekseen.

Tehtäväkortit jakautuvat vaikeusasteeltaan kahteen: aloita tästä ja haastavampi. Tehtävissä keskitytään niin kirjainten, tavujen kuin äänteidenkin tunnistamiseen, sanojen kirjoittamiseen ja lukemiseen sekä riimittelyyn. Kirjoitustehtävistä valtaosa on helpohkoja, sellaisia jotka onnistuvat mukavasti vielä lukutaidottomaltakin, kunhan tehtävänantoihin on mahdollista saada apua. Lisäksi näin vanhemman näkökulmasta magneeteista on helppo myös itse ideoida lapselle erilaisia tehtäviä.

Leikitään kirjaimilla! tarjoaa oivallista ja suositeltavaa puuhaa lukutaitoa tavoitteleville ja muutenkin kirjainkiinnostuneille. Ja hei, jos tästä innostuu – tai kohdehenkilö sattuu olemaan enemmän matemaattinen tapaus – kannattaa huomioida myös samalla konseptilla toimiva Leikitään numeroilla! -magneettipakkaus.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »