Pirjo Sorsa-Turunen: Kahdensuuntainen elämä

Kahdensuuntainen elämä

Romaani ja samalla elämäkerta, jossa kirjailija omakohtaisesti kertoo menneisyydestään ja nykyisyydestä, jotka osittain lomittuvat toisiinsa. Hän etsii myös syitä ja selityksiä asioihin. Mukana kulkevat lapsuuden hyvät ja huonot hetket, koetut vääryydet, ilot ja surut. Kaikki nämä tulevat heijastumaan myöhempään elämään ja nykypäivään.

Päähenkilö pyrkii jaksamaan läpi arjen, päivästä toiseen samanlaisessa oravanpyörässä. Arkeen parhaat hetket tuo läheinen perhesuhde; mies ja lapset sekä pienet, mukavat asiat. Toisaalta työ alkaa ahdistaa, tulee työpaikkakiusaamista, ehkä liikaakin vastuuta, muut ottavat kunnian tehdyistä töistä. Sairaslomat alkavat…

Kirjaa leima selkeä oma koettu sairastuminen ja sen hoito. Muiden ymmärtämättömyys ja varsinkin työpaikan asenne. Kaksisuuntainen mielialahäiriö saa välillä tekijän harrastamaan ja menemään mukaan kaikkiin mahdollisiin tapahtumiin, välillä taas vajoamaan pohjattomaan kuiluun ja jopa psykoosiin. Lopulta joutuminen suljetulle osastolle sekä pitkä sairaalahoitojakso alkavat tuoda selkeyttä elämään, vaikka tilanne onkin äärimmäisen julma ja ikävä. Selkeästi kuvattu sairaudentunnottomuus on myös melko pelottavaa ja ahdistavaa luettavaa.

Kirja on ehkä sairaudenkin johdosta kirjoitettu selkeästi ja hiottu varmasti useampaan kertaan. Kirjoittaja on aina ollut innokas saamaan asioita esiin paperilla ja sen huomaa. Selkeys on tällä kertaa vain hyväksi, siitä voi ymmärtää, miltä sairastuminen ja elämä sairauden kanssa todella tuntuu. Se oma ja normaali elämä, joka kuitenkin on jokaiselle tärkeintä. Myös lapsuuden ahdistusten ja kokemusten viesti on tärkeää meille muillekin. Erityisesti kirjassa tulee esiin myös rankka ja vaikea työpaikkakiusaaminen, jonka kohteeksi ei kovin moni vieläkään uskalla tunnustaa joutuneensa.

Kirjoittaja analysoi tilannettaan välillä vielä hiukan epäselvästi, lyhyesti ja hiukan toistaen, mutta suunta on kuitenkin parempaan päin. Elämä alkaa lopulta hoidon, terapian ja lääkityksen johdosta parantua, jopa uusi osa-aikatyökin on uutta ja mukavaa. Edelleen tässä korostetaan perheen ja läheisten ymmärtämystä.

Suosittelisin tätä helppolukuisena kirjana kaikille alan opiskelijoille, niille, joiden läheinen sairastaa sekä itse sairastaville, toki aivan kaikille muillekin kirjallisuudesta kiinnostuneille. Tässä kirjailija asettuu paljaana itse esille oman sairautensa kanssa ja tuo rumatkin asiat julki kauniiden ja ihanien lisäksi. Erinomainen kertomus itse sairastuneen kokemuksista siis. Mukava, että Pirjo Sorsa-Turunen on uskaltanut tämän tehdä ja kertoa näin itsestään ja omista kokemuksistaan! Kaikki kunnoitukseni hänelle tämän varmasti aran asian tuomisesta julkisuuteen kirjan muodossa.