Jon Erik Solberg ja Svein Arne Strømsodd: Poikki, halki ja pinoon! Puunkaadon perusteet

Monilla meistä on tarvetta polttopuulle. Jos ei ole valmis maksamaan valmiiden halkojen toimituksesta pihaansa, täytyy puuta jotenkin hankkia, omasta metsästä tai jostain muualta, ja luvan kanssa. Mutta kuinka komeasta ja korkeasta puusta oikein saadaan polttokelpoista klapia? Miten harrastelijasahuri saa valmista kohtuuajassa ja mieluiten itseään rikkomatta? Norjalaismetsurit Svein Arne Strømsodd ja Jon Erik Solberg ovat tehneet hyvän oppaan mökkimetsien harventajille.

Poikki, halki ja pinoon! selvittää polttopuun koko matkan metsästä takkaan asti. Ensin tehdään selkoa puunkaadosta ylipäänsä, sitten siirrytään työvälineiden ja työtapojen esittelyyn. Strømsodd ja Solberg antavat perusteet moottorisahan turvalliseen käyttöön ja oikeanlaiseen kaatotekniikkaan erilaisille ja eri kokoisille puille. He nostavat työturvallisuuden tärkeäksi teemaksi: kunnollisilla välineillä ja hyvin varautuneena mahdollisiin onnettomuuksiin tapaturmat voidaan yleensä ehkäistä. Puun kaatamisen lisäksi kirjassa opetetaan oikeanlaista karsimis-, pätkimis- ja halkomistekniikkaa sekä kerrotaan, miten ja minne puut kannattaa pinota, jotta ne kuivuisivat mahdollisimman tehokkaasti.

Itse olen harrastanut pienimuotoista puidenkaatoa ja pätkintää ehkä parisenkymmentä vuotta. Se on minulle lähinnä terapeuttista toimintaa, jossa saan antaa ajatusteni laukata aivan eri poluilla kuin normaaliarjessa. Poikki, halki ja pinoon! on suunnattu juuri minunkaltaisilleni harrastelijoille, jotka ovat oppineet sahankäytön niksejä vähitellen ja etupäässä itse. Sainkin paljon hyödyllisiä vinkkejä tulevia puusouvejani varten. Kirja on helppolukuinen ja hienosti kuvitettu perusteos, jota kelpaa suositella kaikille polttopuiden teosta kiinnostuneille!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 303 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!