Hannu Rinne: Perinnemestarin klapikirja

Perinnemestarin klapikirja

Tulen luoma lämpö on varsinkin talviaikaan kiinteä osa meistä monen arkipäivää ja tulen liekit ovat kutsuneet ihmisiä lämpöönsä kautta vuosituhansien.

Hannu Rinteen Perinnemestarin klapikirja johdattaa lukijansa polttopuiden maailmaan ja käy läpi polttopuun koko matkan aina metsästä tulisijaan saakka Perinnemestari-sarjan tuttuun vanhoja perinteitä kunnioittavaan tapaan. Kirja esittelee kattavasti koko klapien maailman: puiden kaadon, halkomisen, varastoinnin, oikeanlaisen käytön ja erilaisten tulisijojen ominaispiirteet. Kirjasta saa vinkkejä paitsi polttopuiden hankkimiseen omasta metsästä, myös puiden ostoon.

Itse melko tuoreena useamman tulisijan omistajana luin kirjan suurella mielenkiinnolla ja sain siitä paljon hyviä vinkkejä lämmityspuuhiin ja myös metsänhoidolliseen puoleen. Varsinkin metsää omistaville puunhakkuunoviiseille kirja tarjoaakin loistavan johdatuksen aiheeseen. Lisäksi kaikkien puulla lämmittävien kannattaa perehtyä tulenteon ihmeisiin ja puhtaaseen palamiseen, sillä puiden polttaminen ei loppujen lopuksi ole niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella. Ja kukapa tulensytyttäjä ei joskus olisi tuskaillut syttymisongelmien parissa. Tämän kirjan oppeja noudattamalla ei kenties enää tarvitse.

Salla P.