Hannu Rinne: Perinnemestarin matkaopas rannikon puukaupunkeihin

Suomen rannikolla on useita eri-ikäisiä puukaupunkeja ja tämä matkaopas keskittyy niihin. Mukana on kaksikymmentä kaupunkia Oulusta Turun kautta Haminaan. Missään esitellyistä kaupungeista ei taida olla enää nykyään puutalot enemmistönä.

Kirja esittelee kaupungeista rakennuksia, kahviloita, museoita ja muita vierailupaikkoja. Jokaiselle matkailijalle pitäisi löytyä jotakin kiinnostavaa. Luultavasti kirjan ensisijainen käyttäjäryhmä ovat vanhemmat ilman lapsia matkustavat ihmiset, mutta tässä on kyllä sopivia kohteita kenelle tahansa kotimaanmatkailijalle.

Perinnemestarin matkaopas on aika kesäpainotteinen kirja, kun osa paikoista on auki tai muuten saavutettavissa kunnolla vain kesällä. Toisaalta moni mukana olevista kaupungeista onkin enemmän kesäkaupunki. Parhaiten kirja varmaan toimii, jos lähtee kiertomatkalle ja käy samalla kertaa useammassa kaupungissa, varsinkin kun ainakaan pienemmistä kaupungeista kirjassa ei ole kovin montaa sivua kaupunkia kohden.

Välissä on puutalojen arkkitehtuuriin ja rakentamiseen liittyviä tietopaketteja. Ne olivat itselleni sitä kiinnostavinta antia ja pidin erityisen hyvänä, että ne oli otettu kirjaan mukaan. Toisaalta olisin itse halunnut saada käyttöön sellaisen kirjan, jossa on erilaisia kävelyreittejä ja sitten tietoja niiden varrella olevista vanhoista taloista. Tämä kirja ei nyt sitten oikein vastannut siihen tarpeeseen.