Hugleikur Dagsson: Popular Hits

Suomessa suursuosion räävittömillä tikku-ukkosarjakuvillaan saavuttanut islantilainen Hugleikur Dagsson iskee nyt kyntensä pop-musiikin maailmaan. Hugleikur on antanut mielikuvituksensa liihotella melko vapaasti tuttujen hittikappaleiden nimien ja tekstikatkelmien ympärillä. I Saw Her Standing There ja Come Together tarkoittivat Beatlesille tuskin  ihan samaa kuin Hugleikurille (ainakin toivon niin), Beat It, Like a Virgin ja Oops, I Did It Again lienevät myös alkujaan tarkoitettuja vähän toisenlaisiin konteksteihin. Myös muutama alkuperäisteosta kiltimpi assosiaatio Hugleikurin mieleen on juolahtanut: mitä sinulle tulee mieleen kappaleesta Anarchy in the UK?

Hugleikur Dagssonin kirjat jakavat tunteita, eikä kaikkien kuulu niitä suvaita — sen verran ruokottomia ja makaabereja juttuja niissä on. Parhaimmillaan Hugleikur on kuitenkin kuoliaaksinaurattaja vailla vertaa. Siispä huonon ja mauttoman huumorin ystävien (minäkin tunnen teitä monia!) kannattaa vilkaista tätäkin pientä vihkosta.

1. oon niiin myyty näille. huolestuneena toisinaan pohdin, kuinka tällaisille jutuille nauraakaan niin makeasti. saisiko? tiedä häntä, mutta mieluummin olen sivistymätön sika kuin tylsistynyt korppu.

2. Huonon ja mauttoman huumorin ystävä täälläkin, tosin näistä oon toistaiseksi vasta kolme lukenu. Loput kyllä lainataan ensi tilassa.