Pussy Riot! : Punkrukous vapauden puolesta

Pussy Riot! : Punkrukous vapauden puolesta

Muistammeko itse, mitä oikeastaan tapahtui? Vai mitä meidän halutaan uskoa tapahtuneen? Tämä kirja kertoo oman totuutensa Pussy Riot -ryhmän kolmen jäsenen näytösoikeudenkäynnistä Putinin tyyliin. Se kertoo, mistä heitä syytettiin ja miten he puolustautuivat omin kirjelmin. Se antaa puheenvuoron myös puolustusasianajajille. Tuomiona oli kaksi vuotta vankeutta, joista yhden osallistujan tuomio muutettiin myöhemmin ehdonalaiseksi.

Mistä kaikki sitten alkoi? Pussy Riot on moskovalainen punkperformanssiryhmä joka esittää lyhyitä musiikki- ja taide-esityksiä aina yllättäen eri paikoissa hyvin näkyvästi ja ottaa kantaa Venäjän nykypolitiikkaan. Helmikuussa 2012 he ehtivät esiintyä alle puoli minuuttia Kristus Vapahtajan kirkossa, sillä alueella, joka on varattu vain papistolle ja seisoivat kohdassa, joka on tarkoitettu pyhien tekstien lukemiseen. Heillä oli vääränlaiset vaatteet, olkapäät olivat paljaana ja vaikka heitä yritettiin poistaa pyhästä paikasta, he jatkoivat säädyttömään, ivalliseen ja uhmakkaaseen tapaan. Eivätkä he tätä kiistäkään!

Ryhmä tuomittiin vankeuteen uskonnollisen vihan lietsomisesta ja huliganismista. Kuitenkin Venäjän perustuslaki takaa jokaiselle uskonnon- ja ajatuksenvapauden. Lisäksi he rukoilivat – mutta rukoilivatko he väärin? Ortodoksinen kirkko ja varsinkin patriarkka Kirill (muuten Vladimir Putinin entinen KGB-kollega), joka johtaa kirkkoa, vaativat tuomioita vuosisatoja vanhojen kirkolliskokousten ja kirkkosäännösten sekä tapojen perusteella.

Oliko kyse ehkä osaksi tapahtumapaikasta? Kyseisessä kirkossa on järjestetty useita banketteja, juhlia, konsertteja ja näyttäviä tapahtumia kirkollisten toimitusten lisäksi. Eivätkö nämä ole häpäisseet uskontoa? Vaiko siitä, että ortodoksinen kirkko oli kehoittanut vaaleissa kaikkia äänestämään Putinia, vaikka nimenomaan valtio ja kirkko on Venäjällä lainsäädännöllisesti selkeästi erotettu toisistaan.

Kirjassa nämä kolme syytettyä antavat oman selontekonsa rehellisin mielin, selkeästi ja yksinkertaisesti. Samoin asianajajat kertaavat perustuslakia kohta kohdalta – ja silti tuomio napsahti. Kannattaa tutustua koko tekstiin. Lopussa on useamman tunnetun henkilön sympaattiset taisteluterveiset tuomituille ryhmän jäsenille, muun muassa Yoko Onolta, Johanna Fatemanilta ja Eileen Mylesiltä. Lisäksi he ovat saaneet runsaasti tukea muiltakin kuuluisilta henkilöiltä sekä vielä useammilta tavallisilta ihmisiltä, myös ortodokseilta, jotka ovat rukoilleet heidän puolestaan.

Pahimman kohun ja ehkä jopa tuomion aiheena lienee ollut esitetty Jumalanäiti, häädä Putin (Punkrukous), jossa sanotaan muun muassa: ”Jumalanäiti, Pyhä Neitsyt, häädä Putin. Häädä Putin, Häädä Putin!”

Suosittelen kirjaa jokaiselle, joka kuvittelee Venäjällä nykyisin vallitsevan jonkinlaisen demokratian sekä oikeudenmukaisuuden, lain kunnioituksesta puhumattakaan. Lähinnä tämä on irvikuva oikeudenkäynnistä, mielivaltaa ja oikeusjärjestelmän rappeutumista kuvaava dokumentti.