Terttu Autere, Kirsti Ellilä, Anneli Kivelä ja muut: Rakas : 7 rakkaustarinaa

Rakas

Rakas on novellikokoelma, joka sisältää seitsemän rakkausaiheista kertomusta seitsemältä eri kirjailijalta.

Viihdekirjallisuuden puolella julkaistaan omasta mielestäni ihan liian vähän novelleja, joten tämä kirja uppoaa juuri sopivasti siihen rakoon. Kokoelman novellit ovat erilaisia: päähenkilöinä on sekä nuoria että vanhoja ihmisiä, osa on historiallisia ja osa tapahtuu nykyaikana.

Laadullisesti teos on ehkä hivenen epätasainen, mutta niinhän useiden kirjoittajien novellikokoelmat usein ovat. Epätasaisuus ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti huonoutta, vaan tekstit ovat eri tavoin hyviä – yhden novellin tosin jätin kesken, mutta ei siitä sen enempää.

Novellit ovat hyvä tapa tutustua useiden eri kirjailijoiden tuotantoon. Esimerkiksi Anneli Kivelän teokset täytyy kyllä tämän perusteella pitää lukulistalla edelleenkin. Kaikki kirjailijat ovat naisia ja pientä lisämaustetta tähän olisi saatu sillä, että edes joku heistä olisi ollut mies. Samaan aikaan julkaistiin myös Rikos-niminen dekkarinovellikokoelma, jossa kaikki kirjoittajat olivat puolestaan miehiä.

Veera