Jari Järvelä: Romeo ja Julia

En erityisemmin pidä rakkausromaaneista, mutta Jari Järvelän Romeo ja Julia on erilainen. Sitä ei ole millään lailla imelletty, pikemminkin se on karvas, suolainen ja väkevä.

Etukäteen minua valistettiin kertomalla, että tämä kirja on kamala, mutta en antanut sen millään lailla hätkähdyttää. Kamala ja kamala, no onhan se sitä, jos tutkii asiaa pelkästään juonen kannalta.

Joskus on kirjoja, joissa juoni jää sivuun, koska teksti, sanojen käsittely nousee juonen yli. Teksti ei noudata mitään pilkkusääntöjä ja muutenkin se on juuri sellaista, että väkisinkin nousee koko ajan kirjailijan nauravat kasvot esiin.

Tämä on hiukan erilainen Romeo ja Julia, mutta suosittelen silti, sillä lukukokemuksena varsin mielenkiintoinen, paikoitellen jopa erittäin hauska. Esimerkkinä se, kun ”Romeo ja Julia” kesken kaiken kauheuden leikkivät nauriilla, pannen nauriit laskemaan mäkeä 🙂