Belinda Bauer: Ruumis nro 19

Patrick Fort on erilainen nuori. Hän on 18-­vuotias, mutta häntä eivät kiinnosta tytöt tai alkoholi. Hän opiskelee anatomiaa, mutta ei lääketiedettä, koska ei halua lääkäriksi – hän ei ole kiinnostunut ihmisten parantamisesta, vaan kuolemasta. Hän on tyypillinen yhden asian mies, koska hänellä on Aspergerin syndrooma, ja hänen asiansa on kuolema.

Ruumis nro 19 on tummasävyinen jännitysromaani koomasta, kuolemasta ja ruumiinavauksista. Patrickin tarinan ohella siinä kulkevat auto­-onnettomuudessa koomaan joutuneen miehen, Samuel Galenin, kokemukset: hän on syvässä tajuttomuuden tilassa, mutta ymmärtää silti jollain tavalla, mitä hänen ympärillään tapahtuu. Hoitajat ja lääkärit ovat varsin raadollisia ihmisiä, ja Samuel alkaa epäillä heitä tappajiksi. Ja niin hänestä tuleekin sitten Patrickin ruumiinavaussalin tapaus numero 19, jolle ei tahdo löytyä välitöntä kuolemansyytä. Patrick on pedanttisen tarkka ja itsepintainen, ja halutessaan selvittää kuoleman ongelmaa yleensäkin hän selvittää myös Samuelin salaisuuden.

Belinda Bauer on oikein taitava jännityskirjailija: hänen aikaisemmat suomeksi ilmestyneet romaaninsa Hautanummi, Tappajan katse ja Kadonneet lapset kertoivat maalaispoliisi Jonas Hollysta ja hänen tutkimuksistaan. Ruumis nro 19 on hyvin jännittävä sekin omassa lajissaan – kovin herkkävatsaiselle se ei ehkä sovi ainakaan kahvipöytälukemiseksi, sen verran tarkkaan kirjailija kuvaa Patrickin kokemuksia ruumiinavaussalissa, mutta minun paatunutta mieltäni tämäkään ei haitannut. Ehkäpä pieni tiivistys keskivaiheilla olisi tehnyt kirjalle hyvää, nyt Samuelin mietteet vievät ehkä turhankin paljon tilaa, mutta hyvin mielellään tämän kirjan luki läpi. Ja Aspergerin syndroomaan kirja avaa mielenkiintoisen ikkunan.

1. Belinda Bauer on yksi suosikkikirjailijoistani, mutta ei tätä tosiaan kahvipöytään kannata ottaa mukaan, voi mennä ruokahalu!