Martin Widmark: Ruusun salaisuus

Ruusun salaisuuden päähenkilö nuori Stefan kantaa sisällään suurta tuskaa. Hänen äitinsä on kuollut, ja vielä hirttäytynyt itse. Stefan on asian kanssa yksin. Hänen isänsä suree omalla tahollaan, mutta kumpikaan ei osaa hyväksyä asiaa. Mikä sai äidin tekemään niin? Hän vaikutti niin onnelliselta. Miksi äiti kirjoitti isälle ennen kuolemaansa? Minkälainen salaisuus liittyy tapahtumaan?

Raskaista lähtökohdista liikenteeseen lähtevä kirja on rohkea kokonaisuus. Ruusun salaisuus on oiva esimerkki siitä, miten nuorille lukijoille suunnattu kirja voi käsitellä vaikeita asioita. Stefanin suru tulee koskettavasti esiin ja se on vahva osa tarinaa.

Suurin syy miksi kiinnostuin Ruusun salaisuudesta, oli sen tapa yhdistää eri ilmaisumuotoja. Ruusun salaisuus nimittäin yhdistää sarjakuvan ja lastenromaanin. Tuloksesta tulee hieman mieleen Jeff Kinneyn Neropatti-sarja, sillä erolla että Ruusun salaisuudessa tarinaa kuljetetaan huomattavasti enemmän tekstillä.

Ilmaisumuoto on tehokas, sillä vetovoimainen kuvitus antaa paljon lisäsyvyyttä tarinalle. Erityisen hyvänä pidin kaikenlaisten viestien muuttamista visuaaliseksi. Ola Skogängin taide antaa hyvin sävyä tarinalle.

Martin Widmark on ruotsin suosituimpia lastenkirjailijoita ja hänen töitään on myös suomennettu laajasti. Parhaiten hän on tunnettu Lasse-Maijan etsivätoimisto -sarjastaan, joka on suunnattu paljon nuoremmille lukijoille kuin Ruusun salaisuus.