Paco Roca: Ryppyjä

Emilion on alkanut unohdella asioita, ja hänen käytöksensä on muuttunut sekavaksi. Lopulta lapsilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa hänet hoitolaitokseen.  Lääkärin diagnoosi vanhan miehen tilasta on lohduton: Emilio sairastaa Alzheimeria.  Hoitokodissa Emilio tapaa kohtalotovereitaan. Yhdessä Miguelin ja Julian kanssa he koettavat viimeiseen asti taistella vanhuutta ja muistin heikkenemistä vastaan. Sillä ne, jotka eivät enää pysty huolehtimaan itsestään, lähetetään toiseen kerrokseen.  Se on pelottavinta, mitä kenellekään voi tapahtua. Yläkertaan ei halua kukaan. Ei kukaan.

Rocan sarjakuvakerronta on mestarillista. Elokuvamaisen kauniit ja hiljaiset siirtymät kuvista toiseen tavoittavat tunteen muistin katoamisesta. Kun  ihminen ei enää muista perheenjäsentensä  kasvoja ja tavallisten esineiden nimiä, ahdistus valtaa sisimmän. Mitä minulle on tapahtumassa? Miksi olen täällä? Kuka minä edes olen? Joinakin harvoina hetkinä muistoihin palautuu kohtauksia menneisyydestä. Ne ovat  niitä ainoita, pysyviltä tuntuvia  minuuden rippeitä, joista voi vielä pitää kiinni.   Tapa, jolla nuoruuden muistikuvat sekoittuvat hoitokodin turruttavaan ja pitkäveteiseen arkeen, on sarjakuva-albumin parasta antia.

Paco Rocan teoksessa  ei ole mitään viihdyttävää tai hauskaa. Loppua kohti tarina vain tummenee.  Silti Ryppyjä on ehdottomasti paras sarjakuvakirja, jonka olen lukenut pitkiin aikoihin. Se on oikeasti muutaman kyyneleen arvoinen.