Cecelia Ahern: Sadan nimen mittainen matka

Kitty on toimittaja, joka on tehnyt uransa pahimman virheen ja joutuu todella taistelemaan työnsä puolesta. Kittyn pomo ja mentori kuolee pitkän sairastamisen jälkeen, mutta viimeisen keskustelun johdosta Kittylle jää lista, jossa on sata nimeä, eikä mitään muuta. Keitä ihmiset ovat ja mikä voisi olla jutun aihe?

Sadan nimen mittainen matka on ensimmäiset sata sivua aikamoista itsesääliä. Parin sadan sivun jälkeen huomaa, ettei tällä kertaa mukana ole Ahernille tyypillista maagista realismia. Kirja on kunnianosoitus tavallisille ihmisille ja arjen arvojen puolestapuhuja. Uutiskynnys ylitetään niin erikoisilla tavoilla, ettei aina huomaa, mikä on oikeasti tärkeää. Elämä muodostuu pienistä asioista mutta ne voi ottaa suurella sydämellä vastaan.

Sadan nimen mittainen matka on vakavamielinen chick-lit. Kaikki tekevät virheitä, mutta koska elämä jatkuu, ne voi yrittää korjata ja ainakin niistä voi oppia. Elämä joka pyörii vain oman itsensä ympärillä on lopulta aika tylsää.

Paula

1. Vaihteeksi kirja, jonka minäkin olen lukenut tänä keväänä ja piti oikein hetki miettiä, että mistäs tämä kertoikaan. Jostain syystä odotin tältä kirjalta enemmän kuin se suostui minulle antamaan. Jopa kyllästymisen tunne vaivasi ajoittain lukemistani. En siis mitenkään erityisemmin suosittele, kun ei ole edes ”kevyttä kesälukemista”, vaan kirjan henki on tosiaankin vähän surkutteleva. Hyvin kuvaava tuo vakavahenkinen chick-lit.