Theo Lawrence: Salatun voiman kaupunki

Jossakin tulevaisuuden New Yorkissa elämä on jakautunut kahtia; rikkaat ja etuoikeutetut elävät pilvenpiirtäjien huipulla suojassa kaikelta, kun taas maan pinnalle ilmastonmuutoksen tuhojen keskelle ovat jääneet köyhät ja muut halveksitut ryhmät – kuten vaarattomiksi tehdyt salaperäisiä voimia hallitsevat mystikot.

Yläluokan hienoston keskellä asuu myös 16-vuotias Aria Rose, joka eräänä päivänä herää muistinsa menettäneenä. Aria saa kuulla ottaneensa yliannostuksen erästä yläluokan huumetta ja menettäneensä sen seurauksena osan muististaan. Aria saakin yllätyksekseen kuulla eläneensä kielletyssä romanssissa isänsä poliittisen kilpailijan pojan kanssa, mutta nyt vanhemmat ovat antaneet rakkaudelle periksi ja häät ovat jo kovaa vauhtia järjestymässä. Harmi vain, että sulhanen tuntuu Ariasta täysin vieraalta, eikä hän saa millään kiinni suhdetta koskevista muistoista. Samaa taas ei voi sanoa salaperäisestä mystikko Hunterista, jonka Aria tuntuu tuntevan liiankin hyvin, vaikkei muistakaan miksi. Vähitellen Arian muistinmenetystä koskevat salaisuuden alkavat kääriytyä auki, ja käy ilmi että todellisuus on tarua karmivampaa. Voiko Aria luottaa enää keneenkään?

Theo Lawrencen Salatun voiman kaupunki sisältää kaikki dystopioille ominaiset piirteet;  ilmastonmuutoksen tuhot, ihmisten eriarvoisuuden, kielletyn rakkauden ja suuret salaisuudet, mutta onnistuu silti olemaan kiinnostava ja koukuttava kirja. Jokin kirjassa toi mieleeni Veronica Rossin Paljaan taivaan alla -sarjan, joten Rossin kirjojen ystävien kannattaa tarttua myös tähän kirjaan.

Itse lumouduin Lawrencen luomasta maailmasta niin, että luin kirjan loppuun parissa päivässä ja jäin sen loputtua suremaan sitä, että jatko-osaa saadaan odottaa ainakin vuoteen 2014 saakka. Hieno, raikas nuortenkirja, jonka soisin päätyvän yläkoulujenkin lukulistoille.

Alennuskoodilla Kirjavinkit30 saat 30 päivän ilmaisen kokeilun!

Salla P.

1. Aloin lukea tätä kirjaa ja päähenkilön nimi Aria aiheutti jonkilaisen häh-reaktion. Heti tuli mieleen Sallankin linkkaama Rossin Paljaan taivaan alla: siinäkin päähenkilö on Aria. Valehtelevissa viettelijöissä on Aria, ja Martinin Tulen ja jään laulussa Arya. Voisin vaikka vannoa, että olen lukenut vielä jonkin muunkin kirjan, jossa päähenkilö oli samanniminen, ei vain tule heti mieleen. Varsinainen muotinimi! Tuleeko muille mieleen lisää Aria-nimisiä?

2. Minuakin hieman häiritsi tuo Aria, kun äskettäin luin Rossin sarjan toisen osan.

3. Pääsin kirjan loppuun. Oli kyllä mukaansa tempaava, erityisesti minua miellytti maailma, johon tarina sijoittui. Vähän napakkuutta olisin kaivannut juoneen, taaskin oli pientä uskottavuuden puutetta.